Högskolan i Skövde

Högskolan i Skövde http://www.his.se/

Högskolan i Skövde – Institutionen för kommunikation och information
Den syn på datavetenskap vi tillämpar på Högskolan i Skövde är bred. Till våra datavetenskapliga utbildningar hör program med klassisk datalogisk inriktning, som programmet för systemprogrammering, liksom program med mer systemvetenskaplig inriktning. Institutionen för kommunikation och information spänner dessutom över ett område som innefattar pedagogik såväl som humaniora och datavetenskap. Denna spännvidd grundar för goda möjligheter att skapa tvärvetenskapliga utbildningar där datavetenskap ingår som en naturlig del. Tydliga exempel på detta är datapedagogik och ett av våra nyaste program, management och IT.

Vi har för närvarande nio program som leder till kandidatexamen och ett program som leder till en yrkesexamen. Förutom detta så ges för närvarande fyra program på magisternivå. Det planeras även ett antal två-åriga masterprogram men dessa är inte klara ännu. Här följer en översikt över våra grundutbildningar:
• Datapedagogik – lärande och IT
• Dataspelsutveckling inriktning design, grafik eller programmering
• Datavetenskapligt program
• Kognitionsvetenskapligt program
• Management och IT
• Systemprogrammering (ges för sista året)
• Systemvetenskapligt program
• Kommunikation och kognition (startar 2007)
• Design av interaktiva system (startar 2007)
• Nätverks och systemadministration (två-årig yrkesutbildning)

De utbildningar vi ger på magisternivå är:
• Bioinformatik
• Datavetenskap, breddning
• Datavetenskap, forskningsinriktad fördjupning
• Datalingvistik (ges för sista året)

Forskningen på institutionen för kommunikation och information är stark. Vi har 32 vetenskapliga publikationer hittills i år och 98 förra året. Vi bedriver forskning inom områdena artificiell intelligens, bioinformatik, databasteknologi, distribuerade realtidssystem, informationssystemutveckling/systemteori och kognitionsvetenskap. Inom området språk- och talteknologi bedrivs forskning framför allt inom datalingvistik. Det pågår även uppbyggnad av forskning inom dataspelsutveckling.

En av de större forskningssatsningarna just nu är forskningsprogrammet för informationsfusion som omfattar 16 olika projekt. Projektens gemensamma mål är att, inom ett flertal användningsområden, fusionera information som hämtas från olika källor. Källor till sådan information kan t ex vara databaser med historisk data, sensorer med aktuell information och simuleringar av möjliga framtida scenarier. Genom att fusionera informationen skapas ett starkt underlag för att fatta beslut i, ofta komplexa, situationer.

Det kan t ex handla om ett katastrofområde där det gäller att sätta in räddningsinsatser på ett så optimalt sätt som möjligt. Flertalet av forskningsgrupperna deltar i ett eller flera av dessa projekt.