Umeå universitet

Datavetenskap vid Umeå universitet, Institutionen för datavetenskap

Drygt 70 personer är anställda vid institutionen. I ämnet datavetenskap (Computing Science) inbegrips i Umeå både datalogi och teknisk-vetenskapliga beräkningar (scientific computing). Däremot ger vi inga utpräglade hårdvarukurser (bortsett från en grundkurs i datorarkitektur), inte heller några kurser inom det systemvetenskapliga området.

Undervisningen bedrivs till största delen i Umeå. Enstaka kurser ges på ”utlokaliserade” högskoleingenjörsprogram i Lycksele m fl orter.

De naturvetenskapliga och tekniska utbildningsprogrammen vid Umeå universitet ges inom den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Inom fakulteten finns Umeå Tekniska Högskola (UmTH), som samordnar civilingenjörs- och högskole-ingenjörsutbildningarna. Varje utbildning (inom tek-nat fakultet) har en programansvarig.

”Gränsytor”: Institutionen för tillämpad fysik och elektronik (TFE) ger bl a kurser inom elektronik och datorteknik, internetteknik etc. Vid universitetet finns också institutionen för informatik, som hör till den samhällsvetenskapliga fakulteten. Denna institution ger vissa kurser som överlappar med inst. för datavetenskap, men är mer inriktad mot datorers användning i näringsliv och organisationer.

Utbildningsprogram med datavetenskap som huvudämne:

Teknisk datavetenskap (C), 180 poäng. Civilingenjörsutbildning / examen.
 Programansvarig: Ola Ågren, Datavetenskap.

• Datavetenskapligt program, 160 poäng. Leder till magisterexamen.
 Programansvarig: Per Lindström, Datavetenskap.

Utbildningsprogram med datavetenskap som ”biämne” (minst 15-20 poäng):

• Civilingenjörsprogrammet  Interaktion och design, 180 p. ”Gränssnitten mellan människa, maskin och information”.

Kognitionsvetenskapligt program, magisterprogram, 160 poäng.

• Högskoleingenjörsutbildning i Datateknik, 120p

Tillämpad matematik, magisterprogram, 160p.

Övriga program / utbildningar

Det ingår också kurser i datavetenskap på civilingenjörsprogrammen Teknisk fysik, Energiteknik, Teknisk-naturvetenskaplig kemi och Bioteknik och genomik. Vidare ingår kurser i datavetenskap på högskoleingenjörsprogrammen i elektroteknik och medieteknik, samt i Fysikerprogrammet

På civilingenjörsprogrammet Teknisk fysik finns möjlighet att profilera sig mot datavetenskap.

Forskarskolor

Institutionen medverkar i forskarskolan National Graduate School in Scientific Computing (NGSSC).

Bolognaprocessen

Vi arbetar intensivt för att omstrukturera vår utbildning i enlighet med Bolognadeklarationens intentioner. För att få ett bra kandidatprogram har vi valt att inte gå den enklaste vägen och "kapa" nuvarande magisterprogram efter 110 poäng. Vi gör istället en grundlig omarbetning. Förutom vår egen långa erfarenhet hämtar vi även inspiration från ACM/IEEE:s Computing Curriculum, samt CDIO-principerna.

Vi kommer också att erbjuda fyra tvååriga masterprogram. Förutom ett program i datavetenskap arbetar vi med tre institutionsövergripande program inom områdena Beräkningsteknik, Robotik och reglerteknik och "Human-Computer Environments".

Organisation och institutionsledning

Prefekt: Lennart Edblom, biträdande prefekt: Erik Elmroth

Studierektorer: Vi har tre grundutbildningsstudierektorer (Stefan Holmgren, Per Lindström, Jürgen Börstler), som har delar av sin tjänst avsatta för studierektorsuppgifter. Arbetsuppgifterna är inte uppdelade efter ämnesområden utan efter typ av arbetsuppgifter. Dessutom har vi en forskarutbildningsstudierektor (Frank Drewes).

Forskning vid inst. för datavetenskap

Vid institutionen bedrivs forskning och forskarutbildning inom ett brett spektrum av det datavetenskapliga området. Nedanstående uppräkning anger våra huvudsakliga inriktningar.

Algebra and Logic in Computer Science

Intelligent computing

Medical informatics

Cognitive Computing

Parallel and high-performance computing

Numerical linear algebra

Optimization

Software engineering

Computer Science Education

Databases and knowledge bases

"Bildning"

Apropå ämneskonferensens tredje tema bildning, så inleder vi numera våra program med en kurs som bland annat vill lyfta fram frågan om vad kunskap, vetenskap och bildning är. Kursens namn är Metoder och verktyg för datavetare. Kursen innehåller bland annat en introduktion till ämnet datavetenskap, repetition / introduktion i matematik, träning i skriftlig och muntlig kommunikation. Dessuton strävar kursen efter att introducera ett seriöst förhållningssätt till de egna studierna, och att få studenterna reflektera över sitt lärande. Som ett led i detta läser studenterna delar av Sven-Erik Liedmans bok  Ett oändligt äventyr. Om människans kunskaper. Genom detta närmar vi oss frågan om vad kunskap och vetenskap är.

Kontaktperson: Marie Nordström.

Lennart Edblom, 2006-06-11