KTH /
Skolan
/ Utbildning
/ Forskarutbildning
/ Allmänt
/ Institutionstjänstgöring
/ Schabloner
Schabloner för timräkning för doktorandundervisningFöljande schabloner för timräkning för undervisning av doktorander antogs av Nadas grundutbildningsgrupp 3 juni 2004.Den bärande tanken är att schablonerna för förberedelse av övningar och föreläsningar ska spegla den faktiska tiden så väl som möjligt och därmed trappas ner allteftersom man håller samma kurs flera gånger. Om schablonkoefficienten för en timmes undervisning är K så betyder det att K är den totala tid som räknas för förberedelse (inklusive tid att ta sig till salen) och att hålla undervisningen. För en tvåtimmarsövning så blir alltså förberedelsetiden 2K-2 timmar.
Övningsschabloner: 4,5 första gången man ger övningen, 3 andra gången,
2,5 tredje gången och senare. Dessa schabloner gäller för övningar som
kursledaren har lämnat tillräckligt förberedelsematerial till.
Övningar som det inte finns förberedda uppgifter till ger högre
schabloner eller klumpsumma. Om kursen ändras så att övningarna
behöver ändras väsentligt ges en särskild schablon, beroende på
hur stor ändringarna är.
|