Tekniken bakom ögonstyrning är i dagsläget högt uppskattad på marknaden. Idag använder vi ögonstyrning inom områden som till exempel marknadsföring och sjukvård, men de områdena räcker inte till. Över hela världen försöker olika företag dagligen att vidga ögonstyrningens användningsområden och det har blivit vår tur att hjälpa dem. Vårt mål är att revolutionera spelmarknaden genom att introducera ögonstyrning på konsolmarknaden. Den här rapporten svarar på frågeställningen, Går det att utveckla ett ögonstyrt spel till en spelkonsol, och vad skulle detta få för betydelse för spelmarknaden?
För att kunna besvara de här frågorna har vi implementerat en koppling mellan en eyetracker från Tobii Technology AB och en Xbox 360. För att sedan visa att denna koppling fungerar har vi även utvecklat ett Xbox 360 spel med hjälp av XNA-ramverket. Syftet med spelet är att introducera användaren till ett helt nytt sätt att styra ett spel.
Andra delen av rapporten undersöker om ögonstyrning är framtiden för konsolmarknaden. Detta görs genom litteraturstudier som går igenom tidigare forskning inom området. Vi har även utfört ett flertal intervjuer för att se om marknaden är redo för den nya tekniken. Intervjuerna har gjorts med både producenter från marknadsledande företag inom spelbranschen i Sverige och konsumenter som själva har fått provspela vårt spel.