Eriksson, Andreas
Nilsen, Tobias
Skärmdelningsprogram som Samarbetesverktyg med fokus på programmering
Sammanfattning
I denna avhandling undersöker vi om skärmdelningsprogram kan användas som ett verktyg för datorsamarbete på distans i KTH/CSCs undervisning. Undersökningen sker genom litteraturstudie och användartest av ett program i en praktisk situation. Eftersom forskningen går fort fram och att det hela tiden tillförs ny kunskap, består litteraturen till största del av artiklar och vetenskapliga uppsatser.
De skärmdelningsprogram som testades i den här studien är ett urval baserat på tidigare jämförelser och studier samt KTHs arbetsmiljö. Vi valde ut sju stycken program som testades grundligt för att se vilket som lämpade sig bäst för att användas i undersökningen. Det slutgiltiga programmet vi valde ut var WebEx Meeting Center. Ett Javabaserat program för webbläsaren som fungerar på alla operativsystem som har stöd för Java.
Ett användartest har utförts med hjälp av elever från kursen Algoritmer, datastrukturer och komplexitet på KTH. De fick lära sig de olika funktioner som programmet erbjöd och därefter använda programmet i utförandet av en programmeringssession. För att ta del av deras erfarenhet av programtestet utförde vi en fokusgrupp efter övningen.
Resultaten bygger på tankar och idéer från eleverna som dokumenterades under fokusgruppen. En del av resultatet bygger på svar från en enkät genomförd på KTH.
Eleverna var positivt inställda till samarbete med ett Skärmdelningsprogram, men WebEx var inte lämpad för gemensamt programskrivande. WebEx är ett konferensverktyg och det märktes i utvärderingen av programmet. För att ett skärmdelningsprogram ska fungera bra för programmerare behövs gemensam interaktion. D.v.s. tillgång till att flera samtidigt kan interagera i koden. Dessutom bör datorns tangentbordslayout inte påverka teckeninmatningen i programmet, som de flesta av de program i denna undersökning gör. När man programmerar använder man många olika tecken som diverse parenteser och matematiska tecken. Dessutom behövs bokstäver som å, ä och ö.
Screen sharing as a collaboration tool
with focus on programming
Abstract
In this thesis we investigate if distance collaboration with screen sharing programs can be implemented in KTH/CSC’s education. The study is done through literature review and user testing of a program in a practical environment. Since research in the field is moving forward and new knowledge is constantly added, the literature mainly consists of articles and scientific papers.
The screen sharing programs that were tested in this study are a selection based on earlier comparisons and studies and the work environment at KTH. We selected seven programs which we tested thoroughly to see which one was best suited for this study. The final program we selected was WebEx Meeting Center. Which is a Java based application for the browser that works on all operating systems that support Java.
A user test was conducted with the help of students from the course Algorithms, Data Structures and Complexity at KTH. The students were taught the various functions provided by the program and then they used the program in a pursuit of a programming session. To ascertain their experience from the software test, we conducted a focus group after the exercise.
The result is put together of thoughts and ideas of the students, which were documented during the focus group. Some of the results are based on responses from a survey conducted at KTH.
The students were positive to the idea of cooperation with a screen-sharing program, but WebEx was not suited for party programming. WebEx is a conference tool and this was confirmed in the evaluation of the program. In order to have a screen sharing software to work well for programmers there is a need for multiple interaction, i.e. access to simultaneous interaction of the code. Furthermore the computer keyboard layout should not affect the character input into the program, as most of the programs in this study do. While programming, many different characters as miscellaneous brackets and mathematics are used, and letters as å, ä and ö are desirable.