Nils Gudmundsson

Charles Florman Lindeberg

Studenters vilja att med en applikation repetera avslutade kurser

Sammanfattning

Ett vanligt och inte helt okänt fenomen inom högre utbildning är att studenterna endast lär sig en kurs innehåll på kort tid för att klara av tentamen vilket leder till att mycket tid lagts ner på att skaffa sig kunskap som sedan går förlorad.

Syftet med examensarbetet har varit att ta reda på vad studenter på KTH har för inställning till att genom en applikation repetera kurser som de läst tidigare under sin utbildning. Detta gjorde vi genom att studera repetition och dess fördelar för inlärning samt andra inlärningsrelaterade faktorer som motivation, lärstilar och kunskapstaxonomier. En prototyp av en applikation utvecklades och testades.

Under studien har vi valt att använda oss av både kvantitativa och kvalitativa metoder. Vi hade två fokusgrupper en enkät och ett användartest.

Resultaten visade att studenternas inställning gentemot en applikation för repetition är positiv om det finns yttre faktorer som motiverar dem. Dessa faktorer är att reptera för omtentamina, att få högskolepoäng och förbereda sig för kurser med förkunskapskrav. Studenterna tyckte generellt inte att repetition i syfte att enbart lära sig bättre var intressant.

Studierna visade också att denna typ av repetition lämpar sig bäst för tekniska kurser. Studenterna vill ta till sig kursens grundläggande kunskaper genom att lösa uppgifter.

Students’ motivation to repeat completed courses through an application

Abstract

A common problem in higher education is that the students learn a course´s content in a short period of time only to pass the exam. This kind of learning results in a significant amount of time being wasted learning knowledge that soon will be forgotten.

The purpose of this thesis has been to find out what motivates the students at The Royal Institute of Technology (KTH), Stockholm, to use an application to repeat completed courses. This was done by researching the advantages of repetition and other factors related to learning such as motivation, learning styles and taxonomies. A prototype of an application was developed and tested.

We chose to use both qualitative and quantitative methods, two focus groups, one questionnaire and a user test.

The results showed that the students’ attitude towards an application for repetition was positive if there were external factors that motivated them. These factors are to study for a re-examination, getting credits and to prepare for courses with prerequisites. There was no interest in repeating only for the purpose to learn better.

Our studies also showed that this way of repeating information is best suited for technological courses. The students want to repeat the basics of a course by solving problems.