Martina Kettner och Marcus Thörn
Sociala medier som ett integrationsverktyg för lärare och studenter
En fallstudie under två kurser på högskolenivå
Sammanfattning
En social omgivning har alltid varit en del av utbildningsformen och är så även idag. När ny teknik möjliggör nya sätt för människor att kommunicera innebär det också nya sätt för skolan samt dess lärare och studenter att hantera kommunikationen som sker under en kurs. Internet utvecklas och sociala medier är ett begrepp som får en allt större roll i IT-samhället. Syftet med denna fallstudie är att undersöka hur sociala medier kan användas som ett integrationsverktyg för lärare och studenter under en kurs på högskolenivå.
Fallstudien har genomförts under två kurser på Kungliga Tekniska Högskolan och resultatet bygger på deltagande observationer, enkätundersökningar och intervjuer. De huvudsakliga resultaten presenteras i form av berörda parters upplevelser och åsikter samt av författarnas observationsvinkel.
Tillsammans med existerande teorier från de två ämnesområdena sociala medier och integration mellan människor inom utbildning har framförallt kommunikations- och informationsutbyten analyserats. Diskussionen besvarar vidare syftet, samt en utveckling av detta i form av sociala mediers utvecklingsmöjligheter och integrationsfrämjande under en kurs.
Slutsatsen är att sociala medier kan användas för att främja integrationen mellan människor under en kurs och för att det ska fungera väl krävs engagemang och arbete samt fokus på en rad aspekter som har en betydande roll för utfallet.
Social media as a tool of integration for teachers and students
A case study during two higher education courses
Abstract
A social environment has always been a part of education and so it still is today. When new technology enables new ways for people to communicate it also means new ways for teachers and students to communicate with each other. As the Internet develops the term social media plays a bigger part in the online community. The purpose of this case study is to investigate how social media can be used as a tool of integration for teachers and students during a course of higher education.
The case study has been implemented during two courses on the Royal Institute of Technology and the results are based on participant observations, surveys and interviews. The primary results are presented in the concerned parties experiences and opinions and from the writers’ view of observations.
Together with existing theories from the two subject areas, social media and integration between people in education, the interchange of communication and information has been primary analyzed. The discussion further answers the purpose and potentialities the use of social media and integration has during a course.
The conclusions are that social media can be used to improve the integration between people during a course, and for this to succeed it takes commitment and a focus on several aspects that is significant for the outcome.