På konferenser och events så har talaren länge varit den enda som haft möjlighet att säga sitt. Publiken har fått ställa sina frågor efter att talaren är klar, och då bara en person i taget. Alla i publiken är låsta till att lyssna på samma person och har ingen effektiv möjlighet att kommentera eller kontrollera det som sägs. Frågor ställs av publiken och svaras av talaren. Så här såg det ut fram till bara några år sedan. Publiken börjar idag plocka fram sina laptops under presentationer. Det började med att publiken surfade runt på internet eller kollade sin email men har idag utvecklats till så mycket mer. I och med att internet utvecklas och sociala medierna får allt fler användare så hittar publiken nya sätt att kommunicera under event. Det kommenteras, ställs frågor och kontrolleras fakta i en takt som tidigare inte var möjlig. Idag är Twitter den största aktören på marknaden inom backchannels men är Twitter verkligen så bra till detta eller saknar publiken någonting?
At conferences and events, the speaker has been the only one who had the opportunity to have his say. The audience has to ask their questions after the speaker is finished and with only one person at a time. Everyone in the audience is forced to listen to the same person and have no effective way to comment or to verify what is being said. Questions is being asked by the audience and answered by the speaker. This is what it looked like until a few years ago. Today the audience begins to pick up their laptops during presentations. It began with the audience surfing the Internet and checking their emails, but has now evolved into so much more. As the Internet develops and the social medias gain more users, the audience will find new ways to communicate. They comment, check facts, ask and answer questions at a rate that was previously not possible. Twitter is today the largest actor when it comes to backchannels. But is Twitter really good for this purpose or are the audience missing something?