Edvard Månsson
Marco Sätherblom



Utveckling och utvärdering av Repetera.nu - ett system för repetition av förkunskaper inför laborationer

Sammanfattning

Enligt en rapport från Högskoleverket har antalet utexaminerade ingenjörer minskat med 14 % under från läsåret 07/08 till 08/09 och enligt årsredovisningar från KTH har antalet civilingenjörsstudenter som avlagt examen på förutbestämd tid minskat markant (KTH 2005; KTH 2009). Exakt vad som orsakat detta problem är oklart, men det kan tolkas som en indikation av att studenter inte lyckas upprätthålla det studietempo som krävs och därmed lämnar kurser (eller delar av kurser) tills senare.

Det här kandidatexamensarbetet kommer inte att framföra en lösning till hur man ska kunna vända denna trend, utan snarare presentera ett steg i rätt riktning. Området vilket vi har valt att fokusera på är laborationer, och hur studenter kan utvinna mer kunskap ur dem. Ett sätt at uppnå detta skulle kunna vara att se till att studenterna har laborationsinnehållet och nödvändig teori fräscht i minnet inför laborationen. Med detta i åtanke utvecklade vi Repetera.nu.

Repetera.nu är ett webbaserat system där studenter kan repetera nödvändig teori inför laborationer. Systemets design är baserad på en äldre behavioristisk inlärningsmetod som kallas Programmerad inlärning, och materialet som systemet innehåller är litteraturen tillhörandes kursen vi följde under experimentet.

Vår experimentdel gick ut på att vi följde en kurs i elektroteknik på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. 101 studenter deltog i experimentet för att ta reda på huruvida systemet bidrog till ökad förståelse av laborationen eller inte. Datainsamlingen skedde genom utvärderingsenkät samt en mindre gruppdiskussion.

Resultaten visade att 70 % av studenterna ansåg sig ha uppnått en högre nivå av förståelse för laborationen i samband med användningen av Repetera.nu (jämfört med att inte använt det). När de tillfrågades huruvida de ville använda systemet till kursens resterande laborationer svarade 83 % ja.


The development and evaluation of Repetera.nu – a system for repetition prior to lab experiments

Abstract

According to a report from Högskoleverket the amount of graduate engineers decreased with 14% from the academic year 07/08 to 08/09 (Högskoleverket 2010) and according to annual reports from KTH there has been a distinct decrease in the amount of students studying a master of science in engineering graduating at their predetermined time of graduation (KTH 2005; KTH 2009). Exactly what has caused this problem is uncertain, but it seems like an indication of the students not keeping up at the required pace leaving courses (or parts of courses) for later.

This examination paper will not present a complete solution to how this trend can be turned around, but merely present a step in the right direction. The aspect which we have chosen as our focal point in this paper is lab experiments and how students can derive more knowledge from them. A way of achieving this could be to make sure that students have the required theories fresh in the memory during the experiment. With this in mind we developed Repetera.nu.

Repetera.nu is an online system where students can repeat essential theory prior to lab experiments. The design of the system is based upon an old behaviorist learning method called Programmed learning and the material which it contains is collected from the course literature.

As our experiment we followed a course in Electro technology on the Royal Institute of Technology (KTH) in Stockholm. 101 students participated in our experiment to find out whether the system actually helped them achieve greater understanding of the lab experiment or not. To collect the data we needed in order to draw our conclusions we handed out a questionnaire and held a smaller group discussion.

The results show that 70 % of the students reached a higher level of understanding using Repetera.nu prior to the lab experiment (compared to not using Repetera.nu). When asked whether they wished to use it for the rest of the lab experiments in the course 83 % answered yes.