Robert Boroweic & Johan Ericsson 2010

Illusionen av verklighet
Attityder till aktuell 3D-underhållning

Sammanfattning

Att visa rörlig bild i 3D har varit möjligt i biografer sedan 1950-talet. Nu har tekniken förnyats och tillämpats på fler medier än bara på biograferna. 3D-underhållning ska kunna upplevas i hemmet på TV och på datorskärmen. I biograferna är det inte längre bara animerad film som visas i 3D.

I detta examensarbete undersöks attityder till denna nya teknik. Vi tittar närmare på effekterna som 3D bidrar med och jämför med det vanliga sättet att titta på rörlig bild. Examensarbetet baseras på en enkätundersökning och telefonintervjuer.

Resultatet av undersökningarna visar på ett stort intresse av den nya teknologin. Samtidigt en delad mening kring huruvida det passar all rörlig bild eller alla tillämpningar. Det har konstaterats att 3D-tekniken i dagsläget inte är lika eftertraktad i TV eller på datorskärm som på 3D-bio, vilket vi tror kommer bli framgångsrikt med vissa förutsättningar. 3D öppnar upp för nya möjligheter i samtliga tre tillämpningar och folkets attityder visar att tekniken kanske är här för att stanna.

 

The illusion of reality
Attitudes towards 3D-entertainment

Abstract

The ability to display motion picture in 3D has been possible in cinemas since the 50s. The technology has since been renewed and applied in more media than just in the movie theatres. 3D-entertainment will be possible to experience in our homes on the TV- and computer screens. Movie theatres no longer exclusively show animated movies in 3D.

In this Master’s Thesis attitudes towards this technology will be investigated. We will look closer upon the effect of which 3D contributes and compare those with the common way of viewing motion picture. The Master’s Thesis is based on one field survey and telephone interviews.

The results of the survey show a great existing interest in the new technology. There are however disagreements on whether it suits all motion pictures or all the applications. It is safe to say that the 3D-technology in the current situation is not as coveted in television or on computer screens as it is in 3D cinema, which we believe will be successful with certain conditions met. 3D opens up for new opportunities in all three applications and people's attitudes show that the technology might be here to stay.