Tycka om film – hur vi söker och värderar
information på nätet
Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att utreda hur vi söker och värderar information på nätet med fokus på
information om film. Datainsamlingen består i att respondenter fått navigera fritt på webben i
syfte att rangordna filmer efter vilken de tror är bäst. Resultatet pekar på att respondenternas val
av källor är ett automatiserat beteende. Populära hemsidor föredras. Det sökta innehållet består
till stor del av åsiktsfri och lättillgänglig information med korta och ytliga fakta om filmen. I
diskussionen problematiseras resultaten och film som ämnesområde behandlas. Resultatet
diskuteras utifrån begreppen digital kompetens, trovärdighet och påverkan.
Think about movies – how we search and
evaluate information on the web
Abstract
The purpose of this thesis is to investigate how we search and evaluate information on the web,
focusing on information about movies. The collection of data was achieved by letting
respondents surf the web freely in order to rank movies according to which one they thought
was the best. The results indicate that the respondents’ choice of source is an automated
behavior. Popular websites were preferred. The retrieved content was free from opinion and
easily accessible, brief and superficial facts about the movie. In the discussion, the results are
debated and the information field of movies is discussed. The results are treated on the basis of
the terms digital literacy, credibility and influence.