Tycka om film – hur vi söker och värderar 

information på nätet 

Sammanfattning 

Uppsatsens syfte är att utreda hur vi söker och värderar information på nätet med fokus på 

information om film. Datainsamlingen består i att respondenter fått navigera fritt på webben i 

syfte att rangordna filmer efter vilken de tror är bäst. Resultatet pekar på att respondenternas val 

av källor är ett automatiserat beteende. Populära hemsidor föredras. Det sökta innehållet består 

till stor del av åsiktsfri och lättillgänglig information med korta och ytliga fakta om filmen. I 

diskussionen problematiseras resultaten och film som ämnesområde behandlas. Resultatet 

diskuteras utifrån begreppen digital kompetens, trovärdighet och påverkan.  

Think about movies – how we search and 

evaluate information on the web 

Abstract 

The purpose of this thesis is to investigate how we search and evaluate information on the web, 

focusing on information about movies. The collection of data was achieved by letting 

respondents surf the web freely in order to rank movies according to which one they thought 

was the best. The results indicate that the respondents’ choice of source is an automated 

behavior. Popular websites were preferred. The retrieved content was free from opinion and 

easily accessible, brief and superficial facts about the movie. In the discussion, the results are 

debated and the information field of movies is discussed.  The results are treated on the basis of 

the terms digital literacy, credibility and influence.