Collaborations over the internet between computer-musicians are today done usually in some form of asynchronous way, the participants send files and projects back and forth between each other and work on them independently from the others. In traditional music a common form of collaboration is meeting up at the same place and time to play their instruments together. There has been some earlier research done onto the latency effects on ensemble performance but non has been done on computer-musicians. This report serves the purpose of investigating how synchronised improvisation between computer-musicians is done over the internet and what effects it has on the performance. The report investigates the needs and prerequisites of the computer-musician in order to use this method of collaboration. In order to answer these questions two surveys were done and two simulations of different network scenarios where computer-musicians improvise together. As a result of these investigations it was found that the majority of the computer-musicians participating in the survey have the technical requirements fulfilled to start using this method of collaboration today. It was also found during the simulations that the communication between the the participants needs to be supported in other ways than the conventional ones being used on the internet. In addition, it was also found that this method of collaboration needs some sort of support to increase the awareness of the users, especially when working with high latencies.
Kollaborationer över internet mellan datormusiker sker idag vanligtvis av asynkron karaktär, musiker skickar filer fram och tillbaka mellan varandra och arbetar utifrån dem självständigt. En inom traditionell musik naturlig form för samarbete är att träffas vid samma plats och tid för att spela deras instrument tillsammans. Tidigare forskning har undersökt fördröjningars påverkan på ensemblemusik som utövas över internet men inga studier finns gjorda med avseende på datormusiker. Denna rapport avser därför att undersöka hur synkroniserad improvisation mellan datormusiker kan ske över internet och vilka effekter det har på utövandet. Rapporten avser också att undersöka vilka förutsättningar och behov datormusiker har för att denna form av samarbete. För att besvara och undersöka detta har därför två enkätundersökningar genomförts samt två simuleringar av improviserat samarbete över nätverk där två olika scenarion undersöks. Ur detta framkom det att majoriteten av de i enkäten tillfrågade idag har de tekniska förutsättningar som krävs för att använda teknik som stödjer detta arbetssätt. Det framkom också ur simuleringarna att kommunikationen mellan deltagarna behöver stödjas på andra sätt än de konventionella medel som används idag. Vidare visade också simuleringarna att formen för samarbete behöver stöd för att öka medvetenheten hos användarna speciellt vid höga fördröjningar.