I denna rapport har vi försökt bemöta de problem som finns vad gäller inmatning av matematiska uttryck vid kommunikation på distans. Målet har varit att via den information vi här tagit till oss utforma ett system anpassad för kommunikation med matematiska uttryck som ska kunna användas som ett chattverktyg både sinsemellan studenter men också för handledning.
Rapporten går igenom en allmän bakgrund över bland annat hur synen på nätbaserad handledning ser ut idag och innehåller även en teoridel som förklarar en del grundläggande begrepp inom ämnet. Rapporten tar även upp flera exempel på lär-plattformar och nätresurser med avseende på hur väl de stöder inmatning av matematiska uttryck. Vi tar i arbetet även kontakt med MatteCoach, ett projekt på KTH som sysslar med handledning inom matematik för gymnasieelever.
Därefter presenteras de ackumulerade resultaten, som består av intervjuer och en enkät som analyseras. I slutet av rapporten beskrivs en prototyp som arbetet har utmynnat i, följt av en utvärdering av nämnd prototyp samt en diskussion som sammanfattar arbetet som helhet och det är där vi presenterar de slutsatser vi kommit fram till.
In this report we have tried to address the problems regarding the input of mathematical formulas in distance communication. The goal has been, by using the information gathered, to design a system well equipped for communication with mathematical expressions fit for use as a chat-tool both among students as well within the field of tutoring.
In the report there is a general background over, among other things, the view on how net based tutoring is regarded today and also contains a theoretical segment that explains some of the basic terms within the subject. The report also deals with numerous examples on studying platforms and web based resources, with a focus on how well they support input of mathematical expressions. In the report we also contact MatteCoach, a project on KTH that performs tutoring within mathematics for students.
At this point the accumulated results are presented, consisting of interviews and a survey, which are analyzed. By the end of the report a prototype, that has been designed from the collected data, is presented and evaluated followed by a discussion ending the report as a whole and it is therein we present our final conclusions.