Jacob Broms Engblom

Stefan Larsson

Mobilapplikationer som konsumenthjälpmedel:

En användarcentrerad undersökning

Sammanfattning

Det finns ett glapp mellan shopping i fysiska butiker och onlineshopping. Denna uppsats syftar till att undersöka användarbehov och önskemål kring en mobil applikation som kan överbrygga detta glapp. Applikationen grundas i tidigare forskning inom mobilinteraktion, produktidentifieringsmetoder och konsumtionsmönster.

Applikationen baseras på en så kallad “smartphone”, vars inbyggda mobilkamera används som en streckkodsläsare. Streckkoder på produktförpackningar används som söknyckel i en produktdatabas. Databasen skulle innehålla information såsom tekniska specifikationer, tillgänglighet och pris i närliggande butiker.

Undersökningen utfördes med hjälp av en preliminär explorativ intervju och vidareutvecklades med intervjuer och utvärdering av pappersprototyper. Resultaten visade stort intresse för den grundläggande applikationen såväl som platsbaserad filtrering av produkter via GPS. Behovet att understödja ett brett användningssammanhang som sträcker sig mellan hemmet och butiksmiljön upptäcktes. Användarna uttryckte även en önskan att online- och offlinebutiker tydligt särskiljs i applikationen. Under utvärderingen identifierades hos användargruppen två distinkta tillvägagångssätt för att utföra jämförelser mellan flera olika produkter.

Mobile Applications as Consumer Aides:

A User Centered Investigation

Abstract

There is a rift between online and offline shopping. This paper serves to investigate user requirements and wishes regarding an application that could bridge this gap. The application is grounded in prior research regarding online versus offline shopping, mobile interaction and product identification techniques as well as consumer patterns.

The base application utilizes a smartphone's mobile phone camera as a barcode reader with products barcode acting as a database key. The database would contain product information such as basic product specification, availability and price in other nearby stores.

The investigation was conducted via a preliminary exploratory interview and was enhanced through further interviews and paper prototyping. The results showed user approval of the base application as well as site based product filtering via GPS. The need for support of a context of use spanning between a home and store environment was discovered. Users further expressed the need for a strong distinction to be made between online and offline stores in the application. Also, two contrasting methods of conducting product comparisons were identified in the user group.