Namn: Diamond Dong, Christoffer Åhrling

Titel: En undersökning av för- och nackdelar med Adobe Acrobat Connect Pro som föreläsningsverktyg

Sammanfattning: Adobe Connect är ett e-mötesverktyg som används i en bred utsträckning på många ställen runt om i världen. Alltsedan KTH övergått från Marratech till Adobe Connect har efterfrågan på KTH varit obefintlig. Det existerar ett delat intresse bland studenterna på KTH att föreläsningar behövs göras mer intressant och mer interaktivt. Studenterna på KTH förespråkar att man kan byta ut föreläsningar mot diskussionstimmar, där deltagarna diskuterar om förinspelat material. Målet med studien är att genom fallstudier gjorda av andra universitet och att intervjua nyckelpersoner anknutna till ämnet undersöka om man bör implementera Adobe Connect i dess nuvarande form på KTH idag. Metoder som tillämpats involverar intervjuer, fokusgrupper samt enkätundersökningar och finns alla presenterade på ett överskådligt sätt. För att komma fram till slutsatsen har vi evaluerat för- och nackdelarna med systemet och kring själva implementeringen.

Title: A Study of the Pros and Cons of Adobe Acrobat Connect Pro as a Lecture Tool

Abstract: Adobe Connect is an e-conversation tool widely used around the world. Ever since KTH recently moved from Marratech to Adobe Connect, the demand has been limited. It is agreed on, among students at KTH, that the current state of lectures needs to be improved in such ways that makes it interesting and more vivid. Solutions given by students include exchanging current lectures to discussion sessions where the participants can discuss prerecorded material. The main purpose of this study is based upon studying cases of other universities and interviewing key figures associated with the program in order to acknowledge if there is a usage for Adobe Connect at KTH today. Methods such as interviews, focus groups and surveys were applied throughout the study. To achieve our goal, we have evaluated the pros and cons with the system and the implementation itself.

Länk till Rapporten