Niklas Ek

Simple Mathematical Learning Objects - SMLO

Abstract

Today’s world wide web is full of so called tutorials, articles intended to instruct the reader to learn something new. This is widely used for making instructive articles for software and coding techniques. But with the technology that exists today it is possible to create standards to describe the content in a more pedagogical way. For more than 10 years an idea of so called learning objects has been discussed. A learning object (LO) is a digital object that holds content. The idea is, in contrast to tutorials, to convey the material in a more pedagogical way with interactive exercises. The learning object should also be searchable, reusable and interoperable for the purpose of being used in various learning systems.

One of the most developed and open standard for doing just that is called Sharable Content Object Reference Model (SCORM). This is a standard that is made to make educational content sharable for all SCORM compatible learning systems. It has been developed into a complicated system that requires a team of professionals to implement.

In this thesis I researched the possibilities of creating a standard that focuses on mathematical content that is simpler and easier to implement than the SCORM standard. I also created a prototype of both a mathematical learning object and a learning management system to present the learning object in a Web browser. The prototypes was then tested by students who gave their opinions in a survey. This supported my theories on the prototypes simplicity and function as a tool for teaching and learning mathematical subjects.

Simpla Matematiska Lärningsobject - SMLO

Sammanfattning

Internet är idag fylld av så kallade tutorials, artiklar vars syfte är att instruera läsaren att lära sig ett visst ämne. Det är vanligt bland hemsidor som erbjuder kunskap om designtekniker i olika datorprogram och även kodningstekniker i olika datorspråk. Men med den utvecklade datorteknik som finns idag ges möjligheten att skapa standarder som beskriver sådant innehåll på ett mer pedagogiskt sätt. I över tio år har en idé om så kallade lärningsobjekt diskuterats. Ett lärningsobjekt (LO) är ett digitalt objekt som innehåller kunskapsinformation. Idén är, till skillnad ifrån tutorials, att framföra innehållet i en mer pedagogisk form med interaktiva övningar. Lärningsobjektet bör också vara sökbart, återanvändbart och interoperabelt i syfte att användas i flera lärningssystem.

En av de mest utvecklade öppna standarden för att göra just detta heter idag Sharable Content Object Reference Model (SCORM). Detta är en standard som skapades för att göra undervisningsmaterial delbart till alla lärningssystem kompatibla med SCORM. Standarden har utvecklats till ett komplicerat system som kräver ett team av professionella för att implementeras.

I det här examensarbetet granskar jag möjligheterna att skapa en standard för lärningsobjekt som fokuserar på matematiskt undervisningsmaterial och som är enklare och mindre komplicerad att implementera än standarden SCORM. Jag skapar även en prototyp för både matematiska lärningsobjekt och för ett lärningshanteringssystem som presenterar lärningsobjektet i en webbläsare. Prototyperna testades därefter av studenter som gav sina åsikter i en enkät. Detta understödde mina teorier om prototypernas enkelhet och funktion som verktyg i utbildning och lärande av matematiska ämnen.