Simon Frank, sfrank@kth.se

Design considerations in computer music environments

Abstract

In a creative computer music environment, there are several aspects that makes a traditional view of usability insufficient. For example, the effectiveness of the interface is of less importance when the goal of interaction is not fully predefined and when the interaction is voluntary. The basis for this study are numerous interviews with people active in computer music. Based on the results of these a following discussion aims to clarify what these aspects can imply, what should be taken into account when designing user interfaces for this environment and how different views on interaction can be applied. Some possible design solutions are also presented. 


Designöverväganden i datormusiksmiljöer

Sammanfattning

I en kreativ datormusikmiljö finns det flera aspekter som gör att en traditionell syn på användbarhet inte är tillräcklig. Till exempel så har användargränssnittets effektivitet en annan betydelse när målet för interaktionen inte är fullständigt definierat I förväg och interaktionen är frivillig. Underlaget för denna undersökning är ett flertal intervjuer med personer aktiva inom datormusik.  Utifrån dessa diskuteras i uppsatsen vad dessa aspekter innebär, vad som bör tas i beaktning vid utveckling av användargränssnitt och hur olika syner på interaktion kan tillämpas på denna miljö. Det presenteras även några möjliga designlösningar.