Detta arbete syftar till att undersöka vilka möjligheter och hinder matematiklärare och studenter på KTH ser med att använda screencast i matematikundervisningen. Även på vilket sätt man skulle kunna tänkas använda verktyget undersöktes. Arbetet ämnar inte göra några statistiska generaliseringar utan syftar främst till att föra en diskussion kring ämnet i fråga. Genom intervjuer och enkätundersökningar undersöktes tidigare nämnda frågeställningar. Intervjuer gjordes med två lärare på KTH, där den ena hade erfarenhet av verktyget screencast i sin undervisning och den andra av videoinspelat undervisningsmaterial i matematikkurser. Valet av dessa två personer syftade därför att komplettera varandra. Det utfördes även två enkätundersökningar, den ena på studenter som läst en matematikkurs på KTH som använt sig av inspelade föreläsningar och den andra på lärare från matematikinstitutionen på KTH. Bortfallet var dock stort för de båda enkäterna och undersökningens svar kan mer ses som kvalitativa än kvantitativa.
Studenterna och lärarna frågades i vilka sammanhang de skulle använda screencast, om de själva skulle använda sig av verktyget. Studenterna producerade helst screencast till redovisningar och presentationer medan matematiklärarna helst producerade inspelningar till föreläsningar och övningar. I det stora hela höll parterna med om vad den andra skulle kunna tänkas producera i undervisningssammanhang. Dock skulle majoriteten av matematiklärarna inte kunna tänka sig att producera screencast i framtida kurser gentemot majoriteten av studenter som skulle kunna tänka sig att använda screencast i deras utbildning. Samtidigt svarade majoriteten av studenterna att de själva inte kunde tänka sig att producera materialet. De största nackdelarna och bidragande faktorer till varför lärarna inte skapat screencast tidigare var att det ansågs tidskrävande, ingen interaktivitet mellan studenter och lärare, mindre motiverade studenter skulle få svårt att själva ta sig för materialet, brist på kunskap, tråkigt att titta på sådana filmer samt att man inte såg hur screencast skulle kunna förbättra utbildningen. Studenterna höll även de med om att det inte blev någon interaktivitet, vilket gjorde det svårt att ställa frågor till läraren. Gemensamt för studenterna och lärarna var också fördelarna så som flexibiliteten som innebar att man kunde se filmerna när, vart och hur många gånger man ville vilket medförde att studenterna kunde studera i sin egen takt.
This work aims to explore the opportunities and obstacles mathematics teachers and students at KTH sees with using screencast in mathematics education. Also in which way they could use the tool was examined. The work will not make any statistical generalizations; instead the main objective is to have a discussion around the topic. The work was made through interviews and surveys which examined previously mentioned topics. Interviews were conducted with two teachers at KTH, where the first had experience of the screencast tool in their teaching and the second of video recorded teaching materials in mathematics courses. These two interviews were intended to complement each other. The work also contained two surveys. One, in which students had experience of video recorded lectures and exercises in a mathematics course at KTH and the other with teachers from the math department at KTH. Many of the students and teachers, which were asked to answer, didn’t respond which does that the survey responses can be seen as more qualitative than quantitative.
Students and teachers were asked in what context they would use screencast, if they would use the tool. The students answered that they would prefer to produce screencast to presentations, while mathematics teachers preferably produced recordings of lectures and exercises. Both students and teachers agreed of what the other should produce in education matters. However, the majority of mathematics teachers responded that they didn’t wish to produce any screencast in future courses opposite to the student who answered that they would like to use screencast in their education. But the majority of students also responded that they wouldn’t want to produce their own material. The biggest disadvantages, and contributing factors to why teachers haven’t created screencast earlier, was that it was time consuming, a lack of interactivity, less motivated students would find it difficult to take on the material by themselves, lack of knowledge about the tool, boring to watch these movies and that they did not see how screencast would improve their education. The students also agreed that there was a lack of interactivity, making it difficult to ask questions to the teacher, that was the biggest concern. Common of the students and teachers was also the advantages such as flexibility, which meant that you could see the movie when, where and how many times you wanted. With a result that students could study at their own pace.