Markus Hahn (mhah@kth.se) & Marcus Linder (marlinde@kth.se)

Backchannel inom högre studier?

Sammanfattning

Backchannel är ett relativt nytt begrepp som används allt mer inom eventverksamhet. Med hjälp av mobiltelefoner, bärbara datorer och läsplattor skickas uppdateringar till Twitter och andra sociala nätverk. Backchannel utgör den konversation som med hjälp av dessa nätverk skapas samtidigt som en föreläsning eller ett event pågår. I den här studien tar vi backchannel till utbildningskontext. Syftet är att undersöka för- och nackdelar med backchannel inom högre utbildning. Är backchannel ett pedagogiskt verktyg som stimulerar lärande och öppnar upp nya möjligheter till den klassiska föreläsningsmetodiken? Vi har intervjuat två lärare och två studenter, som på det ena eller andra sättet har varit i kontakt med backchannel. Resultatet är att backchannel har goda förutsättningar för att öka kommunikationen mellan lärare och studenter. När det gäller pedagogiken har vi fått resultat som både talar för och emot användandet av en backchannel.

Backchannel in higher education?

Abstract

Backchannel is a relatively new term that is used increasingly in the event business. With the help of mobile phones, laptops and touch screens updates are sent to Twitter and other social networks. Backchannel is the conversation that, using these networks, are created during a lecture or an event. This study takes us back to the education context to investigate if the backchannel belongs in the university sector. Is the backchannel an educational tool that stimulates learning and opens up new possibilities to the classic methodology of lecture? We have interviewed two teachers and two students, who have, in one way or another, been in contact with the backchannel. We have found that the backchannel has good possibilities to increase communication between teachers and students. Regarding education, we have received results which suggest both arguments for and against the use of a backchannel.