Författare/ Author : Olof Höjer
Titel: Greenapp, applikation för ett bättre miljöbeteende
Greenapp, applikation för ett bättre miljöbeteende
Sammanfattning
Miljöfrågan har debatterats mycket den senaste tiden, speciellt om den globala uppvärmningen. Här i Sverige påstår var nionde person att den är miljömedveten, men vi agerar inte alltid efter detta.
Uppsatsen handlar om miljö, teknik, beteende och den bristande överensstämmelse som finns mellan individens miljömedvetenhet och val av miljöbeteende.
Syftet med uppsatsen är dels att utveckla en tilltalande miljöapplikation.
Syftet är även att testa om en miljöapplikation kan medvetandegöra och förändra individens miljöbeteende som bidrar till en bättre miljö.
Uppsatsens teoridel har en tvärvetenskaplig ansats i avseende humaniora och teknik. Som metod används dels fokusgrupp för att utveckla en tilltalande miljöapplikation. Därefter genomfördes en pilotstudie med induktiv ansats.
Det finns många enskilda och samhälliga hinder när det gäller att motivera och förändra en individs miljöbeteende. Arbetsplatsen är en viktig arena för miljöarbetet. Miljömedvetenhet är viktigt för den anställde och för företagens yttre bild mot kunden. Mot denna bakgrund så avgränsades studien till företag.
Det som är helt nytt med denna studie är idén om att använda ”Stegräknare konceptet” på miljöområdet i avseende tävling på arbetsplatsen. Pilotstudien skedde på ett företag där en miljöapplikation installerades. Miljöapplikationen var enkel med rolig design och det fanns endast positiva val att välja på när det gällde miljöbeteende. Miljöapplikationen avgränsades till transport och energiområdet. Studien pågick under fyra dagar och den som hade mest poäng vann tävlingen. Tävlingsinslaget och själva grupprocessen var en central påverkansfaktor på deltagarna. Miljöapplikationen och tävlingen bidrog till att några deltagare motiverades till att ändra sitt resebeteende till och från arbetet, från bilkörning till att cykla eller gå.
Resultatet visade även att miljöapplikationen fungerade som en grön identitetsskapare inom företaget och de anställda sporrade varandra mot ett bättre miljöbeteende.
Greenapp,
application for a better environmental behavior
The
environmental issue has been much debated recently, mostly on global
warming. In Sweden every nine person claims that he is environmentally
conscious, but he does not always act accordingly.
The essay
is about the environment, technology, behavior and the discrepancy that exists
between an individual's environmental awareness and choice of environmental
behavior.
Thesis´s
theory has a multidisciplinary approach when it comes to humanities and
technology. As a method to develop a user-friendly environmental application a
focus group was used. Thereafter, a pilot study was performed using
inductive approach.
The purpose
of this paper is to develop an attractive and user-friendly environment
application.
The aim is
also to test whether an environmental application can raise awareness and / or
strengthen an individual's motivation to change his environmental behavior in
order to contribute to a better environment.
There are
many individual and societal barriers when it comes to justifying and altering
an individual's environmental behavior. The workplace is an important
arena for environmental work. Environmental awareness is important for the
employee and the company's external image towards the customers
so-called “Goodwill”. Against this background, the study is clearly
defined to companies.
What is new
with this study is the idea of applying the "Stegräknarkonceptet[1]" to the environment work at
the workplace. The pilot study was done in a business environment where an
application was installed. The environmental application was easily
handled with fun design and there were only positive choices to choose from in
terms of environmental behavior. The environmental application was defined
for transport and energy. The study lasted for four days and the person
that had most points won the competition. The competition element in the
workplace and the group process itself was a key influence factor. The
environmental application and the competition influenced some participants to change their travel behavior to and from
work, from driving to cycling or walking.
The results
also showed that the environmental application acted as a green identity maker
within the company and its employees encouraged each other towards a better
environmental behavior.