Många studenter upplever att de endast lär sig för att klara tentamen, inte för att bibehålla kunskapen livet ut. Detta medför oftast ett okontinuerligt studerande där majoriteten av kunskapen hastigt matas in de sista dagarna innan examinationen. Denna studie sökte svar på hur en läroplattform kan hjälpa studenter i deras studiesituation. Både vad gäller inlärning och motivation. Begrepp som prokrastination och blended learning undersöks närmare liksom minnet och inlärning i den litteraturstudie som genomfördes. För att få en inblick i hur studenter upplever sina studier och vilka behov de har utfördes sju intervjuer och en analys av 114 stycken reflektionsdokument. För att kunna diskutera kring hur en läroplattform skulle kunna hjälpa studenter i deras studiesituation gjordes en prototyp vilket utvärderades i en fokusgrupp om sju studenter. Det studien visar är att hur stort behovet är för ett hjälpmedelhjälpmedel som förbättrar deras studievanor och motivation.
Many students only learn to pass the exams, not to retain the knowledge for a longer period of time. This usually entails a uncontinous studying where the majority knowledge quickly fed into the final days before the examination. This study sought to answer how a learning platform can help students in their study situation. Both in terms of learning and motivation. Concepts such as procrastination and blended learning and memory examined further and learning in the literature review was conducted. To get an insight on how students perceive their studies and what needs they have we conducted seven interviews and an analysis of 114 discussion papers. In order to discuss about how a learning platform could help students in their study situation was a prototype which was evaluated in a focus group of seven students. The study shows is that no matter how great the need is for a tool that aids to improve their study habits and motivation.