<html>
<head>
<title>Malin Jönsson och Soma Azad</title>
</head>
<body>
<h1>Malin Jönsson och Soma Azad</h1>
<br><br>
<h1>Certifierad Grafisk Produktion och standardisering i den grafiska industrin</h1>
<h2>Sammanfattning</h2>
<p>Inom den grafiska industrin finns en mängd olika standarder, både på nationell och internationell nivå, vars syfte är att garantera en jämn och hög kvalitet på trycksaker. Genom att certifiera sin produktion enligt en viss standard visar ett företag att man uppfyller de fastställda kraven, samtidigt som man får anledning att gå igenom sina interna rutiner.
<br>
Hösten 2008 introducerade Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) ett certifieringsförfarande anpassat för den svenska marknaden, kallat Certifierad Grafisk Produktion (CGP). Syftet med detta arbete är att undersöka attityder till CGP och standardisering bland grafiska företag i Sverige, med utgångspunkt i följande frågeställningar:
<ul>
<li> Finns det en allmän kännedom om CGP i den grafiska branschen?</li>
<li> Hur stort är intresset hos företag för att certifiera sig enligt CGP?</li>
<li> Vilka för- och nackdelar ser företagen med CGP, och med standardisering i allmänhet?</li>
</ul>
Metoden för undersökningen består av två delar. Dels har vi intervjuat personer som på olika sätt har en koppling till CGP; dels har vi genomfört en enkätundersökning bland medlemsföretag i SGM. Undersökningen visar på att det finns en relativt hög kännedom om CGP i den grafiska branschen. En stor andel av företagen utryckte en positiv inställning till CGP, dock råder en viss tvekan kring huruvida en certifiering ger fördelar på marknaden.
</p>
<br><br>
<h1>Certified Graphic Production and standardization in the printing industry</h1>
<h2>Abstract</h2>
<p>
In the printing industry, a number of national and international standards are used, in order to guarantee a predictable and high quality of print. By certifying their production according to a certain standard, companies show that they meet the requirements specified by the standard.
<br> In the autumn of 2008, SGM introduced a certifying-procedure adapted for the Swedish market, called Certified Graphic Production (CGP). The purpose of this project has been to examine the attitude towards CGP and standardization among printing companies in Sweden. The following questions have been examined:
<ul>
<li> Is there a general knowledge about CGP in the Swedish printing industry?</li>
<li> How interested are the companies in certifying their production according to CGP?</li>
<li> What are, according to the companies, the advantages and disadvantages of CGP, and of standardization as a whole?</li>
</ul>
The approach consists of two parts. Firstly, we have interviewed people who are involved in CGP in some way. Secondly, a survey has been conducted amongst member companies of SGM. The investigation indicated that there is a relatively great knowledge of CGP within the printing industry. A large proportion of the companies expressed positive attitudes towards CGP, yet there are doubts as to whether a certification gives advantages on the market.
</p>
</body>
</html>