Tekniken utvecklas idag med en rasande fart, problem uppstår ständigt och det är med anledning av detta som jag bestämt mig för att göra denna studie. Denna uppsats behandlar hur internetforum fungerar som hjälp vid tekniska problem. En jämförelse mellan kundtjänst och forum har även gjorts för att dra en slutats om vad som fungerar bäst då det kommer till olika parametrar. Här användes fallstudier. Vid sidan av att göra fallstudier där jag själv undersöker vad som fungerar bäst vid utvalda tekniska problem har även en enkät skickats ut för att ta reda på vart folk vänder sig idag vid tekniska problem. Tanken med enkäten var att ge mig bakgrundsinformation att utgå ifrån inför fortsättningen av arbetet.
The technology being developed today with a furious pace, problems continue to emerge and it is because of this that I decided to do this study. This paper deals with how internet forums works as solver to these technical problems. A comparison between customer service and forums have also been made to reach a conclusion on which works best when it comes to different parameters. I used case studies for this. In addition to my case studies in which I was exploring what works best at selected technical problems have also sent out a survey to find out where people are looking today at the technical problems. The idea of the survey was to give me background information to use as a platform for the rest of the study.