Emma Lindén och Camilla Blom


Sociala medier som kommunikationsväg mellan företag och konsumenter – en kvalitativ studie i ungdomars användning av sociala medier


Sammanfattning
Uppsatsen syftar till att utreda hur ett företag kan gå tillväga för att nå ut till sina konsumenter via sociala medier. Analysen är mestadels baserad på teori inom Web 2.0, sociala medier, användarmedverkan, ungdomars användning av webben och företagsstrategier kring ny kommunikation. Studien bygger på kvalitativa metoder i form av fokusgrupper med målgruppen samt intervjuer med experter på området. Huvudresultat; om ett företag vill använda sociala medier för att nå ut till en yngre målgrupp finns det några relevanta aspekter att ta hänsyn till. Dessa är följande; strävan efter förändring bör stå i fokus och vara en del av målsättningen, satsa på en hög närvaro på webben, genomtänkta strategier av hög kvalitet för varje beslut som fattas, anpassa sig efter konsumenterna dels gällande val av kanal men även uttryckssätt.

Social media as a way of communication between businesses and consumers – a qualitative study of young people’s use of social media


Abstract
The aim of this thesis is to investigate how a company can do to reach out to their consumers through social media. The analysis is mostly based on the theory of Web 2.0, social media, user participation, how young people are using the web and business strategies around the new communication. Qualitative methods such as focus groups and interviews with experts in the field are used. Main results; if a company wants to use social media to reach out to a younger audience there are some important aspects to consider. These are; desire for change should be the focal point and therefore be a part of the goal, go for a high presence on the web, thought-out strategies of high quality for any decision made, to adapt to consumers partly when choosing communication channels but also for the way of how to express yourself.