The purpose of this bachelor degree thesis was to investigate how a recently established company can, and does, take advantage or be disadvantaged by promoting the company on Facebook. In order to research this, a case study of the company BioRoy was carried through. The project consists of theoretical studies and research such as interviews, observations and a questionnaire that all focus on the phenomena of promotion and networking processes in social media.
BioRoy is an independent cinema in Gothenburg, Sweden, that tries to, according to the company itself, reach a younger target group through promoting the company on Facebook. Thus, the research is done from the company's perspective and investigates how the company works with the social media and what effects it has on the company itself, such as if it seems to attract more customers or disturbs the company's business.
The results show that BioRoy does not take any greater advantage nor dis-advantage from this kind of promotion. Indeed, the effects are hard to see clearly, and the ones found might be affected by the design of the study. Still, the main findings in this bachelor degree thesis are that BioRoy is very positive towards the use of Facebook as such and sees a lot of possibilities within it, but does not exactly know how to use it. The company seems to lack a strategy, and the promotion does not seem to attract more customers, yet, there might be other effects from this kind of advertisement that is not found here.
Marknadsföring via Facebook – Att exponera, eller låta bli?
Detta kandidatexamensarbetes syfte var att utforska hur ett nyligen etablerat företag kan dra fördel eller missgynnas av exponering på Facebook. För att kunna undersöka detta genomfördes en fallstudie av företaget BioRoy. Arbetet består av teoretiska studier och undersökningar såsom intervjuer, observationer och en enkätundersökning, vilka alla fokuserar på marknadsföring och nätverkande i sociala medier.
BioRoy är en självständig biograf i Göteborg, Sverige, som enligt dem själva försöker nå ut till en yngre målgrupp genom att marknadsföra företaget på Facebook. Denna studie har därför gjorts från företagets perspektiv och undersöker hur detta arbetar med Facebook och vilka effekter detta arbete har på företaget. Till exempel om det attraherar fler kunder eller stör företagets interna verksamhet.
Resultaten visar dock att företaget varken gynnas eller drar onytta av denna sorts exponering. Givetvis är effekterna av marknadsföringen svåra att mäta på ett tydligt sätt och kan definitivt ha påverkats utav undersökningens genomförande. Emellertid är de viktigaste resultaten från denna studie att BioRoy ställer sig positiva gentemot användandet utav Facebook, och väljer att se möjligheterna hos mediet, men inte vet exakt hur de bör gå tillväga. Företaget verkar sakna ett strategiskt upplägg och marknadsföringen tycks inte attrahera fler besökare. Trots detta är det mycket möjligt att marknadsföringen har andra effekter som inte utforskats i detta kandidatexamensarbete.