Maximiliam Nahlén
Analys av Kognitiv Psykologi och Människans Interaktion med Datorspel
Sammanfattning
Ens med datorspelens radikala framväxt över det senaste århundradet så är det naturligt att effekten av detta på samhället skulle bli radikal. Det har blivit ett socialt fenomen och debatten kring ämnet har både varit subjektiv och intensiv. Spel interagerar med det mänskliga sinnet på flera nivåer och berör de primitiva instinkterna som påverkar personen mest. Det är kommunikationen mellan spelaren och datorn som studeras med hjälp av kognitiv psykologi.
Denna kommunikation kommer naturligtvis att vara komplicerad att analysera eftersom reaktionen hos personen är subjektiv och är olika från person till person, även fast effekterna i spelet inte är olika då de är baserad av en strikt lag inom spelet.
Denna studie är en metastudie, i.e. en studie av studier, som summerar de övergripande teorier kring problemet våld inom datorspel och effekterna som uppstår när en person spelar datorspelen. Dessa teorier kommer frekvent att bli jämförda med kunskapsområdet kognitiv psykologi och medicinska studier genom denna studie.
Målet är att studera utifall kognitiv psykologi är användbart att använda när man studerar och diskuterar problemet våld inom datorspel men även om kognitiv psykologi kan förklara och definiera problemet inom dess kunskapsområde.
Analyse of Cognitive Psychology and the Humans Interaction with Computer Games
Abstract
With the uprising of computer games over the last century it is natural that the effects on society as a whole have been radical. It has become somewhat of a social phenomenon and the debate that focuses around it is both subjective and intense. Games interact with the human mind on many levels and touches the primal instincts which affects the person the most. It is the communication between the player and the computer that will be studied using cognitive psychology.
Naturally this communication will be very complicated to analyse as the reaction of the person is subjective and differs from person to person, even though the effects in game is not since it is based on strict laws in the code of the game.
This study is a metastudy, i.e. a study of studies, which summarises the major theories around the subject violence in videogames and the effects which will occur from playing the videogame. These theories will be compared with the subject cognitive psychology and medical studies will be frequently used as well throughout this study.
The goal is to study if cognitive psychology is appropriate to use when studying and discussing the problem with violence in computer games but also if cognitive psychology can explain and define the problem within its area of knowledge.