Victor Bleichner

Christian Croona

Starcraft: En åskådarsport för bred publik?

Sammanfattning

Idag är E-sport, data- och TV-spelande som tävling, ett växande fenomen, speciellt hos de inbitna spelarna. Den här undersökningen kommer att se vilka möjligheter spelet Starcraft 2 har att bli en åskådarsport för oerfarna starcraftspelare. För att undersöka fenomenet har tyngdpunkten i denna rapport varit på den oerfarna starcraftspelarens intryck men även två företag som är delaktiga i sändningen av Starcraft.



I dagens läge finns det begränsningar men även möjligheter för Starcraft som åskådarsport. Resultaten pekar på att det finns intressanta faktorer som spelets dynamik och intensitet. Dock är Starcraft ett komplext spel för en oerfaren spelare och det finns svårigheter att förstå förloppet av matchen. För att en oerfaren starcraftspelare ska förstå förloppet krävs ett format som underlättar för åskådaren. Det finns även yttre faktorer som skulle öka intresset för Starcraft som åskådarsport som nationalism, betting, världsomspännande turneringar liknande andra sporters stora evenemang och ett ökat medieutrymme.