Frida Norling

Sara AvŽn

 

Ett nytt Skype grŠnssnitt med lŠpplŠsnings stšd

– fŠltstudier inom MonAMI projektet

 

Sammanfattning

LŠpplŠsning har en stor del i sŠttet vi kommunicerar mŠnniskor emellan fšr att underlŠtta samtalet. SynFace Šr ett system som ska underlŠtta tal via telefon fšr personer med hšrselnedsŠttning. Genom att animera ett ansikte pŒ en dator sŒ kommer personerna att se lŠppršrelser som Šr synkroniserade med det inkommande talet.

Syftet med det hŠr kandidatexamensarbetet har varit att ta reda pŒ i vilken grad Šldre mŠnniskor med hšrselnedsŠttning blir hjŠlpta av att anvŠnda SynFace vid tal šver telefon. Vi har i nŠra samarbete med Jonas Beskow och Samer Al Moubayed pŒ Tal, musik och hšrsel institutionen pŒ Kungliga Tekniska Hšgskolan utvŠrderat SynFace.

Under studien har vi anvŠnt oss av kvalitativa undersškningar genom att bedriva tvŒ testveckor med ganska fŒ testpersoner. Vi har Šven haft en fokusgrupp fšr att fŒ svar pŒ hur attityden var hos potentiella anvŠndare som inte deltog i undersškningen.

Undersškningen har visat att Šldre personers instŠllning till hjŠlpmedel, sŒ som SynFace, Šr negativ. Det har blivit tydligt att integrationen mellan Šldre personer och ett ŠndŒ relativt grundlŠggande tekniskt system inte Šr lŠtt att genomfšra. Testpersonerna anvŠnde SynFace i sina hem under drygt en vecka och resultatet visade att den felande lŠnken Šr redan i stadiet dŒ de bšrjar anvŠnda datorerna. De saknar den grundlŠggande kompetensen och erfarenheten fšr att hantera datorer.

Resultaten sŠger att det animerade ansiktet och lŠppršrelserna Šr av vŠldigt god kvalitŽ men att testgruppen visade sig vara fel dŒ de inte finner nŒgot behov av ett sŒdant hjŠlpmedel och inte klarar av tekniken som krŠvs fšr att anvŠnda det.