Johan Svensson & Jesper Norrwie

Kursutvärderingssystem för studenter baserat på användargenererat innehåll


Sammanfattning

Att välja kurser till sin högskoleutbildning är inte alltid en lätt uppgift, då informationen om de valbara kurserna ofta är både abstrakt och svårtolkad. Den bästa informationen om vad en kurs i själva verket handlar om och innehåller får man oftast av andra studenter som faktiskt läst den. I dagsläget lämnar man kursutvärderingar, men dessa är sällan tillgängliga för andra studenter att läsa, och riktar sig främst till kursansvariga. Det finns heller inte ett samlat forum för dessa.

Syftet med detta kandidatexamensjobb är att ta reda på vad högskolestudenter tycker om att använda en applikation som baseras på användargenererat innehåll för att utvärdera, lägga till och hitta information om kurser på KTH. För att göra detta har vi gjort en enkätundersökning, hållit två fokusgrupper och utvecklat en prototyp som testats. Vi har även studerat Web 2.0 och användargenererat innehåll som fenomen på internet, samt undersökt huruvida det i dagsläget finns liknande system.

Undersökningen visar att det finns ett behov och ett intresse för denna typ av applikation bland studenter på KTH, då majoriteten av dessa anser att det inte finns tillräckligt med information om de valbara kurserna. Resultatet visar att många skulle vara positiva till att använda en applikation av denna typ om den fanns tillgänglig för att hitta information om vad andra studenter tycker om specifika kurser. Desto färre skulle däremot kunna tänka sig att bidra till sidan genom att lämna utvärderingar, och ännu färre att lägga in nya kursomgångar på sidan.