Raida
Taya
KOLDIOXIDVALUTA- med
individuella koldioxidransoner
Sammanfattning
Förbränning
av fossila bränslen producerar koldioxid som frigörs i atmosfären. Koldioxid är
en växthusgas, och den ökade koncentrationen av koldioxidhalter i atmosfären
leder till vad man idag kallar för växthusgaseffekten som innebär en påverkan
på klimatet. Det har kunnat märkas med t ex mer extremt väder i världen.
Ett
annat problem är att vi närmar oss oljetoppen som vissa t o m hävdar att vi
redan har passerat. Därför krävs det att världen snabbt ställer om till ett
mindre oljeberoende samtidigt som det krävs man klarar av att begränsa påverkan
på klimatet.
Handel
med utsläppsrätter mellan länder var ett av de åtgärder som föreslogs inom
ramen för Kyotoprotokollet för att begränsa de totala utsläppen av växthusgaser
i världen. Efter det har det tillkommit ett antal modeller, både på global- och
på individuell nivå, för ransonering av koldioxid.
Syftet med detta examensarbete är att konceptuellt designa ett
system för koldioxidransoner utifrån ett användarperspektiv och att visa hur
ett system skulle kunna fungera i praktiken genom att visa hur gränssnittet
skulle kunna se mot slutanvändarna.
Arbetet
består av tre delar: En litteraturstudie kring ämnet koldioxidransoner och
utsläppsrätter, en presentation av ett teoretiskt möjligt förslag till ett
system för koldioxidransoner utifrån individnivå med en tillämpning på ett
konkret exempel och slutligen en utfrågning av folk på stan om hur de upplever
ett sådant system. Jag har också gjort ett antal illustrationer för att lättare
få folk att förstå hur det skulle kunna tänkas se ut.
Arbetet
har resulterat i ett enkelt system där en ny myndighet skapas med uppgift att
tilldela medborgarna koldioxidransoner varje år eller månad och där medborgarna
kan logga in på deras hemsida för att kontrollera saldo, transaktioner, sparade
ransoner osv. För att illustera systemet har jag tillämpat det på ett konkret
exempel där indvider köper en utlandsresa och efter avslutat köp ska kunna se
hur ransonerna dras av från sitt konto.
Arbetet
har sedan visats för ett antal människor på stan för att få en återkoppling vad
avser själva systemet som idé men också vad personerna som tillfrågades tycker
om själva användbarheten om de skulle beställa en resa men med
koldioxidransoner som extra parameter. Totalt tillfrågades 17 personer, där en
stor majoritet förstod vad det handlade om och tyckte att koldioxidransonering
är en bra idé, till och med nödvändig. De tyckte också att det utarbetade
systemet var lättfattligt, tydligt och enkelt.