Ekonomin kring professionella e-sportspelare, med speciellt fokus på Counter- Strike

Christian Virtala och Mikael Kjellnäs

Sammanfattning

Idag är e-sporten större än någonsin, att tävla i e-sport, som en professionell spelare är en tuff och konkurrensutsatt livsstil. Att kunna livnära sig på att endast spela spel är vad många unga människor drömmer om. Få är dock medvetna om den ekonomiska situationen som råder hos de som tävlar inom e-sport. I denna uppsats kommer vi att diskutera kring proffesionella e-sportspelare och försöka kartlägga det ekonomiska flödet inom e-sporten. För att kunna göra detta har kärnan i vår undersökning legat i att utföra intervjuer på fyra olika personer som alla har en koppling till e-sporten. Den första personen arbetar som marknadschef för SteelSeries. Den andra personen är manager i Counter-Strike laget SK. Den tredje är en professionell e-sport spelare vid namn Chisthoper "GeT_RiGhT" Alesund. Och sist men inte minst intervjuade vi en föredetta professionell e-sportspelare inom Quake vid namn Magnus "Fox" Olsson. Vi kommer också att diskutera hur sponsorer tjänar pengar genom att marknadsföra sig med hjälp av professionella e-sportspelare. Efter vår undersökning har vi kommit fram till att det finns två olika typer av e-sportspelare. Först finns det den som går under namnet Competitive Gamer som aktivt tävlar inom e-sporten. Den andra typen som finns är Professional Gamers som lever på att tävla inom e-sport. Det är ytterst få som faktiskt kan kalla sig Professional Gamers och därmed faktiskt leva på att bara spela. Den ekonomiska situationen för majoriteten av spelarna i e-sport är fortfarande instabil och folk som tävlar i den lever fortfarande i ovisshet om när deras karriär kommer nå sitt slut.