Namn:
Sepehr Amoor Pour
Alexandros Sombo
Titel: En användarstudie av Twitter som backchannel
Sammanfattning
Har man en fråga, räcker man upp handen. Det här har har alla lärt sig i skolan.
Ändå brukar det inte vara många händer uppe i luften under en föreläsning på
Kungliga Tekniska Högskolan.
I den här studien ställer vi oss frågan om Twitter kan användas som backchannel
under en föreläsning. Hur kommer studenterna reagera på en ny metod att ställa
frågor och vad tycker lärarna om att använda sociala medier i samband med
undervisningen?
Syftet är att undersöka om det sociala mediumet Twitter är användarbar som
backchannel i utbildningssyfte. En användarstudie har utförts av oss, där vi
har fungerat som moderatorer och observerat hela undersökningen.
Resultatet är att Twitter är något som både studenter och lärare inte är helt
bekanta med vilket påverkar en backchannels användbarhet. Våra resultat visar
ändå att ett intresse för backchannel i undervisningen finns hos både studenter
och lärare. Backchannel är dock en undervisningsmetod som behöver utvecklas och
studeras vidare.