Namn: Sepehr Amoor Pour

            Alexandros Sombo

 

Titel: En användarstudie av Twitter som backchannel

 

 

Sammanfattning


Har man en fråga, räcker man upp handen. Det här har har alla lärt sig i skolan. Ändå brukar det inte vara många händer uppe i luften under en föreläsning på Kungliga Tekniska Högskolan.


I den här studien ställer vi oss frågan om Twitter kan användas som backchannel under en föreläsning. Hur kommer studenterna reagera på en ny metod att ställa frågor och vad tycker lärarna om att använda sociala medier i samband med undervisningen?


Syftet är att undersöka om det sociala mediumet Twitter är användarbar som backchannel i utbildningssyfte. En användarstudie har utförts av oss, där vi har fungerat som moderatorer och observerat hela undersökningen.


Resultatet är att Twitter är något som både studenter och lärare inte är helt bekanta med vilket påverkar en backchannels användbarhet. Våra resultat visar ändå att ett intresse för backchannel i undervisningen finns hos både studenter och lärare. Backchannel är dock en undervisningsmetod som behöver utvecklas och studeras vidare.