Tove Attoff och Isak Engvall

KTH Social – En portal med potential

Sammanfattning

Den 10 januari 2011 lanserade KTH en ny kommunikationskanal på sin hemsida där både lärare och studenter enkelt skall kunna kommunicera inom till exempel sina kurser (RCN, 2011a). Enligt Ragnar Pihlström (2011), teknisk projektledare i KTH Social, skall det genom kommunikationskanalen vara lätt att hitta information om kurser genom att all information skall finnas på samma ställe, samt att det skall vara enkelt att få kontakt med lärare och få svar på sina frågor. Eftersom KTH:s ansats med den nya kommunikationskanalen är att all information skall finnas på ett ställe bör det där även finnas laborationshandledning i olika ämnen.

Syftet med examensarbetet är att ta reda på om KTH:s nya kommunikationskanal KTH Social kan användas för programmeringslaborationshandledning i grundkursen DD1311 Programmeringsteknik med PBL. Detta gjorde vi genom att studera lärportaler och liknande kommunikationskanaler för att se hur dessa har använts för handledning, samt blended learning vilket innebär att man använder nätbaserat lärande som komplement till den campusbaserade undervisningen.

Under studien valde vi att använda oss av både kvantitativa och kvalitativa metoder. Vi hade en intervju, en enkät och två fokusgrupper.

Resultaten visade att det finns behov av laborationshandledning via KTH Social och att den bör vara upplagd som ett komplement till existerande salshandledning. KTH Socials nuvarande struktur och layout bör dock utvecklas för att kunna fylla detta behov på ett tillfredsställande sätt. Det bästa kommunikationsmedlet för programmeringshjälp skulle enligt studenterna vara diskussionsforum, men även chatt ansåg de vara intressant för ändamålet om det kunde implementeras och användas på ett bra sätt.

Resultaten visade också att det som skulle motivera studenterna att använda portalen för programmeringshjälp var att den skulle vara konsekvent, översiktlig och tydlig samt lätt att använda och att svar erhålls relativt snabbt.