S U S A N N A B E R G G R E N
o c h D O N N A H A N A F I
"iPad - För nöjes skull"
En studie över användarvanor på iPad
EXAMENSARBETE
STOCKHOLM, SVERIGE
SAMMANFATTNING
Denna kandidatuppsats syftar på att undersöka och analysera vid vilka tillfällen och hur iPad används i Sverige. Studien innefattar vid vilka tillfällen den ersätter andra mobila produkter. Uppsatsen huvudfrågeställning lyder: "Vid vilka användningsområden har iPad ersatt den bärbara datorn och datormobilen?" Surfplattan iPad lanserades av Apple i april år 2010. Företaget var länge ensamma på marknaden med den nya generationens surfplattor, vilket till en del förklarar varför iPad har flest användare. Inte långt därefter anslöt sig flera andra företag till trenden och introducerade egna versioner av surfplattan. Apples surfplatta dominerar helt marknaden i Sverige, därför fokuserar vår studie endast på iPad.
Uppsatsen ämnar även att undersöka om iPad har fört med sig nya användarvanor. Delfrågeställningen lyder: "Har iPad ändrat eller fört med sig nya typer av användarbeteenden?"
Uppsatsens metoder består av två segment. Den kvantitativa metoden omfattade en enkätundersökning via Internet under 2 veckor med 894 respondenter och 35 frågor. Den kvalitativa metoden genomfördes genom att låta åtta iPad-användare dokumentera sin användning under tre dagar för att få en mer detaljerad bild över svenskarnas faktiska användning.
Sammanfattningsvis visar undersökningen att iPad används i genomsnitt cirka 16 timmar i veckan. 82 procent av respondenterna svarade att de använder iPad flera gånger per dag. 86 procent svarade att de använder iPad som mest mellan klockan 18:00 och 24:00. Studien visar även på anledningarna till varför, hur och när de svarande hellre använder iPad istället för den bärbara datorn är vid aktiviteter så som surfning, informationssökning, e-post, se på film, läsning samt spela spel. Av svaren går att utläsa att det framförallt är iPadens mobilitet och snabbhet vid uppstart som ger den fördelar gentemot den bärbara datorn. Dess smidiga utformning gör att det är lätt att ta med sig den då användarna rör sig i vardagens olika rum. Studien visar även på betalningsviljan bland iPadens användare. Exempelvis uppger en femtedel av de som besvarat enkäten att de har betalat över 200 kronor för en applikation.
iPad har enligt vår undersökning inte ersatt den bärbara datorn. Det är viktigt att betona att när denna uppsats skrevs var iPad relativt ny på den svenska marknaden. iPad hade då begränsningar som gjorde att användare vid vissa tillfällen inte kunde välja sin iPad framför den bärbara datorn. Däremot har det väldigt tydligt framkommit att en attitydsförändring inträffat gentemot hur användarna ser på den bärbara datorn sedan iPad intagit marknaden. iPaden är för att konsumera och den bärbara datorn är till för att producera.
Susanna Berggren och Donna Hanafi