Mikael Billfors Gustavsson & Joakim Kalcidis

KTH Social — studenters förhoppningar om en ny social läroplattform

Sammanfattning

I början av 2011 lanserade Kungliga tekniska högskolan officiellt tjänsten KTH Social. Tjänsten är ett socialt medie tänkt att underlätta för studenter och kursledare att kommunicera kring studier. Vi ville se hur studenter kan bli mer motiverade att delta i studierelaterade ämnen. Som grund för vårt arbete använde vi oss av teorier kring incitament och motivation i communityn som vi sammanfattade och utvecklade till en egen incitamentmodell. Vi undersökte studenternas åsikter kring tjänsten genom att genomföra en fokusgrupp och dela ut enkäter. Enkäterna var tongivande för våra slutsatser. Undersökningen visar på att studenter blir märkbart motiverade om tjänsten underlättar deras behov, hjälper dem att utvecklas inom studierna och även stödjer informationsutbytet mellan studenter sinsemellan och med lärare. Studien visar även att studenter eftersöker en central läroplattform och har förhoppningar om att KTH Social ska verka som en sådan. Syftet med arbetet är att resultaten ska verka som grund för att kunna utveckla KTH Social till ett socialt medie där studenter är aktiva och nöjda användare.