Brieger, Sebastian

brieger@kth.se

Göthner, Fredrik

fgothner@kth.se

Spelares inställning till HRTF-teknik i FPS-spel

Sammanfattning

Ljudåtergivningen i datorspel är ansedd vara en viktig kvalitetsaspekt, men har trots det fått lite utrymme i forsknings- och utvecklingsarbete. Ingen av de tekniker för 3D-ljudåtergivning som existerar används i större utsträckning i datorspel och vi vill undersöka möjligheterna med att använda s.k. HRTF-teknik för att positionera ljud i en virtuell miljö.

Studien har baserats på speltester och standardiserade frågor och har genomförts med erfarna spelare i ”First Person Shooter”-genren. Studien visar att spelarna är genomgående positiva till tekniken. Tekniken anses ge ett tydligt förbättrat resultat jämfört med traditionell återgivning genom hörlurar och studien indikerar även att tekniken kan jämföras med eller till och med uppnå bättre resultat än mer sofistikerade ljudåtergivningsalternativ som exempelvis surround.