Brieger,
Sebastian
Göthner,
Fredrik
Spelares inställning till HRTF-teknik i FPS-spel
Sammanfattning
Ljudåtergivningen i datorspel är ansedd vara en viktig
kvalitetsaspekt, men har trots det fått lite utrymme i forsknings- och
utvecklingsarbete. Ingen av de tekniker för 3D-ljudåtergivning som existerar
används i större utsträckning i datorspel och vi vill undersöka möjligheterna
med att använda s.k. HRTF-teknik för att positionera ljud i en virtuell miljö.
Studien har baserats på speltester och standardiserade
frågor och har genomförts med erfarna spelare i ”First Person Shooter”-genren.
Studien visar att spelarna är genomgående positiva till tekniken. Tekniken
anses ge ett tydligt förbättrat resultat jämfört med traditionell återgivning
genom hörlurar och studien indikerar även att tekniken kan jämföras med eller
till och med uppnå bättre resultat än mer sofistikerade ljudåtergivningsalternativ
som exempelvis surround.