Jonatan Dahl & Johan Olsson

Hur kan kaféer använda sig utav check-in-tjänster för att öka sin kundtillströmning?

Sammanfattning

Detta arbete utreder vilken potential check-in-tjänster i mobiltelefoner har som marknadsföringskanal för kaféer i Stockholms innerstad.

Genom att analysera marknadsföringsmetoder inom sociala medier och koncept som viral och mobil marknadsföring definierar vi vad som är marknadsföring i platstjänster och utifrån detta vad som är marknadsföring i check-in-tjänster och fastställer därefter hur kaféer kan använda sig av denna typ av tjänster för att öka sin kundtillströmning.


Vi har genomfört intervjuer med branschfolk för att diskutera problemformuleringen från deras perspektiv, samt få en verklighetsanknytning till frågeställningen, och haft en fokusgrupp med studenter i åldrarna 20-25 som regelbundet använder check-in-tjänster för att ta reda på incitament bakom incheckningar samt styrkor och svagheter med de check-in-tjänster som finns idag.

Slutsatserna består av motiveringar till varför kaféer har nytta utav att använda sig utav check- in-tjänster som marknadsföringskanal, praktiska insatser som kaféer kan göra idag och vad som krävs av ett kafé för att kunna genomföra dessa.