Social interaction
- hur ett företag bör agera i sociala medier
Syftet med detta kandidatarbete är att undersöka hur företag bör agera i sociala medier för att nå ut till den önskade massan och på så sätt uppnå de mål som företaget har satt upp. I uppsatsen tas det inte upp distinkta strategier, men väl riktlinjer man bör beakta när man befinner sig i sociala medier. För att få en praktisk vinkel i uppsatsen har det funnits ett samarbete med vitvaruföretaget Cylinda vilket medför exempel från vitvarubranschen. Då Cylinda endast använder Facebook som kanal inom sociala medier ligger ett stort fokus på Facebook i uppsatsen.
För att få både kvalitativa och kvantitativa svar har det genomförts intervjuer med anställda på Cylinda som har en koppling till marknadsföring och sociala medier samt en intervju med en utomstående expert inom området och en enkät. Det har lästs aktuell litteratur såsom böcker om sociala medier och marknadsföring, tidigare uppsatser med samma inriktning, bloggar och andra internetkällor.
För att ha fördel av sociala medier som företag måste man få den virala marknadsföringen att sätta igång, dvs. att människor tipsar varandra om företaget. Man är i behov av lojala besökare/kunder som för företagets budskap vidare och man bör beakta vissa punkter för att få sådana. Man måste identifiera vad kunden vill få ut av de sociala kanalerna. Detta beror på vilken bransch man befinner sig i och för vitvarubranschen är det typiskt att kunden vänder sig till företaget efter ett köp. För att få kontinuerliga besökare måste man först locka dessa till den önskade sociala kanalen genom att erbjuda mervärde, för att sedan ta fördel av mun-till-mun marknadsföringen. En homogen bild utåt och omvärldsbevakning för att bemöta negativa och positiva kommentarer är fundamentalt för att inte förlora sina nuvarande besökare och för att erhålla nya.