På ett tidigt stadium insåg vi att vi båda var intresserade av de broschyrer vi fick hem i brevlådan, och framförallt utformningen av dem. Broschyrerna var reklam från mindre företag i olika branscher, i närområdet, och allt som oftast var det frågan om pizzerior. Vi började fundera på varför de såg ut som de gjorde, och när ingen av oss tyckte att de var vidare fulländade började vi fråga oss vem som egentligen stod bakom dem, och hur hon eller han tänkte i skapandets stund.
Dessa frågor intresserade oss, men var inte särskilt intressanta att skriva ett helt examensarbete kring, så vi ändrade inriktningen mot att undersöka vikten och betydelsen av utformningen för en broschyr av denna typ.
Syftet med uppsatsen är att redogöra för de råd angående utformningen av ett reklamblad, som finns att läsa sig till. Vidare avser vi att presentera resultaten från den undersökning vi själva har utformat, som försöker utreda hur viktig utformningen är, samt vilka faktorer som avgör vad man anser är bra eller dåligt.
Undersökningen utgörs av en enkät som blivit besvarad av 57 personer. Frågorna vi har ställt handlar bland annat om egenskaperna hos fem olika pizzabroschyrer, då pizzerior är det fall vi har valt för att peka på detta fenomen. Frågorna vi ställde var dels i form av kryssfrågor, dels frågor där respondenten hade möjlighet att ge mer utvecklande svar, då vi ville veta vad de svarande tyckte, samt varför de tyckte så.
Resultatet visar att utformningen av ett reklamblad har viss betydelse. Vissa svarande hävdar att de kunde välja en annan pizzeria, ifall inte reklambladet var tillräckligt inbjudande. Å andra sidan kan man ur resultatet läsa att utformningen kontra andra faktorer – såsom pris, läge och smak – inte är lika betydande.