Victor Olsson
Fabian Wahlgren
Under de senaste åren har allmänheten börjat använda
sociala medier mer och mer som ett verktyg för att distribuera och samla ihop
nyheter och information. Detta leder till en problematisk situation för en
redan utsatt del av den grafiska industrin, nämligen dagstidningsbranschen. För
att kunna lösa detta problem kommer vi i denna rapport undersöka om det finns
en möjlighet att skapa hållbara konkurrensfördelar för dagstidningarna genom
att använda allmänheten som en informationskälla.
I denna rapport besvarar vi två viktiga frågor:
·
Är konsumenter och läsare hållbara informationskällor? Med hänsyn till
skapandet av artiklar och nyheter.
·
Vad behöver en tidning eller en nyhetsbyrå göra för att kunna använda
allmänheten som informationskällor?
Genom att undersöka rutinerna hos den största Svenska
dagstidningen, Dagens Nyheter, och genom intervjuer och enkätundersökningar,
fås en tydlig bild av hur situationen idag ser ut. De flesta tidningarna missar
flertalet viktiga tips på grund av begränsade resurser och rutiner. Med dessa
undersökningar har frågorna ovan besvarats och ett antal förslag på lösningar
och förbättringar presenteras.
För att sammanfatta det hela så kan dagstidningar tjäna
pengar på arbetskraft och tid genom att göra mindre förändringar i sin
organisation. Om man också nyttjar redan befintligt teknik, både hos läsare och
internt, kan tidningar och nyhetsbyråer otvivelaktigt effektivisera sin
redaktionella organisation och skapa långvariga band med tidningens trogna
läsare.