Victor Olsson

Fabian Wahlgren

 

 

Varje person är en potentiell informationskälla:

Kopplingen mellan tidningar, läsare och nyheter

 

Sammanfattning

Under de senaste åren har allmänheten börjat använda sociala medier mer och mer som ett verktyg för att distribuera och samla ihop nyheter och information. Detta leder till en problematisk situation för en redan utsatt del av den grafiska industrin, nämligen dagstidningsbranschen. För att kunna lösa detta problem kommer vi i denna rapport undersöka om det finns en möjlighet att skapa hållbara konkurrensfördelar för dagstidningarna genom att använda allmänheten som en informationskälla.

I denna rapport besvarar vi två viktiga frågor:

·         Är konsumenter och läsare hållbara informationskällor? Med hänsyn till skapandet av artiklar och nyheter.

·         Vad behöver en tidning eller en nyhetsbyrå göra för att kunna använda allmänheten som informationskällor?

Genom att undersöka rutinerna hos den största Svenska dagstidningen, Dagens Nyheter, och genom intervjuer och enkätundersökningar, fås en tydlig bild av hur situationen idag ser ut. De flesta tidningarna missar flertalet viktiga tips på grund av begränsade resurser och rutiner. Med dessa undersökningar har frågorna ovan besvarats och ett antal förslag på lösningar och förbättringar presenteras.

För att sammanfatta det hela så kan dagstidningar tjäna pengar på arbetskraft och tid genom att göra mindre förändringar i sin organisation. Om man också nyttjar redan befintligt teknik, både hos läsare och internt, kan tidningar och nyhetsbyråer otvivelaktigt effektivisera sin redaktionella organisation och skapa långvariga band med tidningens trogna läsare.