Hanna Pettersson & Kajsa Hedqvist


Trovärdiga budskap på Facebook-sidor respektive tidningsannonser-En jämförande studie om budskaps trovärdighet på företags Facebook-sidor och i tidningsannonser



Sammanfattning


En kommunikationsrevolution har skett där interaktiva medier och interaktiv marknadsföring har vuxit sig allt större (Carlsson och Facht, 2010). I och med interaktiv marknadsföring ges möjlighet för företag och kunder att kommunicera på ett helt annat sätt än tidigare och en mer tvåvägskommunikativ dialog skapas. Men hur ska företagen anpassa sig efter detta nya kommunikationssätt då det gäller att utforma sina marknadsföringsbudskap? I denna uppsats ämnas att göra en jämförande studie mellan den traditionella envägskommunikativa marknadsföringen i form av tidningsannonser och denna nya tvåvägskommunikativa marknadsföring i form av Facebook-sidor, med fokus på upplevd trovärdighet.


Huvudproblemställningen är "Hur bör företag agera på Facebook-sidor respektive i tidningsannonser för att mottagaren ska uppfatta budskapen som trovärdiga?". För att ta reda på detta har både kvantitativa och kvalitativa metoder använts i form av intervjuer med företag samt enkäter och fokusgrupper med mottagare av budskapen. Utifrån dessa har riktlinjer tagits fram för hur företag bör utforma sina marknadsföringsbudskap för respektive plattform. Något som både företagen och mottagarna av budskapen var överens om var att man ville ha mer personliga budskap på Facebook än i tidningsannonser. Resultatet av undersökningen visar även att interaktion tenderar att påverka trovärdigheten positivt. Trots detta upplevs ändå tidningsannonser som generellt mer trovärdiga än Facebook-sidor. Vad detta kan bero på och mycket mer går att läsa om i denna uppsats.