Samarbetsverktyg och deras användning inom grupparbete bland studenter på Kungliga Tekniska Högskolan
Sammanfattning
Detta kandidatexamens arbete handlar om webbaserade samarbetsverktyg och deras användning inom grupparbete i utbildning på högre nivå. Högskolestudier innebär oftast grupparbete eller arbete i projektform. Detta leder till att studenter måste klara uppgiften genom att lägga tidsplan och ha gemensamma mappar att jobba med. Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida grupparbete utförs på distans samt hur webbaserade samarbetsverktyg används. Vi har skickat ut enkät samt genomfört två fokusgrupper med studenterna som pluggar på KTH. Resultatet visar att det skiljer sig åt användning av webbaserade samarbetsverktyg bland studenterna från olika program trots att de går utbildningen på samma skola, nämligen Kungliga Tekniska Högskolan. För detta finns det olika anledningar. Studenterna har inte samma datorvana, och de datorrelaterade programmen som Datateknik, Medieteknik, Informationsteknik har bättre insikt i den nya tekniken än de som går de mer traditionella programmen. Det kan vara komplicerat att utföra grupparbete via webben, och undersökningen visar att trots stora nackdelar är Epost det mest använda verktyget för att utföra grupparbete.