Johan Signell


Betydelsen av taktilitet för framtidens morgontidning



Sammanfattning      


Varför läser vi tidningen? En digital nyhetsplattform erbjuder konsumenten mångt mer än dess fysiska dito. Sökbarhet, möjlighet till vidarelänkning och interaktion är bara några av dess mervärden. Dessutom är det billigare, ofta till och med gratis. 


Varför läser vi då tidningen?  Kan det vara just känslan av att hålla den i handen som gör att vi fortfarande håller fast vid detta klassiska medium?


För att ta reda på det så har aktörer på produktionskedjan intervjuats och resultaten korsanalyserats. Förlagsbranschens och slutkonsumenternas attityder har analyserats mot bakgrund av den senaste forskningen inom människors läsbeteenden. Två grupper av slutkonsumenter har analyserats, nuvarande och framtida. Detta för att kunna svara på huruvida det eventuella mervärdet av taktilitet är traditionsbundet.


Resultatet av denna kvalitativa studie visar att taktilitet är ett stort mervärde för konsumenten. Samtliga aktörer längs produktionskedjan såg och uppskattade tidningens taktilitet som ett mervärde, dock i mindre utsträckning för de framtida konsumenterna. Detta stödjer frågeställningens hypotes om att mervärdet är traditionsbundet.



Nyckelord: