Mimmi Albertsson och Isabella Arningsmark

 

Svenska företags användning av sociala medier som marknadsföringsverktyg

En observation över vilka aktiviteter som lämpar sig att bedriva på sociala medier idag

 

Sammanfattning
Idag använder sig företag i allt större utsträckning av sociala medier som en del av sin marknadsföring. De flesta företag har upptäckt värdet i att finnas på sociala medier och är idag registrerade på flera olika plattformar, men vad är det egentligen för innehåll som publiceras av företagen på dessa plattformar? De olika plattformarna är uppbyggda på olika sätt och kring olika attribut; finns det då vissa typer av innehåll som passar bättre eller sämre att publicera på en viss plattform?

 

Problemformuleringen som uppsatsen ämnar besvara är: Vilka typer av aktiviteter lämpar sig för svenska företag att bedriva på olika sociala plattformar? Frågan har besvarats genom att teori kring ämnesområdet behandlats, en observation av hur svenska företag använder plattformarna idag har genomförts samt att intervjuer på ett företag och på en PR-byrå har hållits. Utifrån en diskussion kring studiens resultat framgår det att det inte går att dra några riktlinjer för vilka olika typer av inlägg som passar bättre eller sämre att publicera i de olika plattformarna. Det som istället visat sig är att det är djupet av information som avgör vilken plattform som passar bäst för företagen att använda sig av.  Det som framgår för samtliga plattformar är även att företagen bör fokusera på interaktion med användare och att inlägg bör publiceras frekvent, men inte med för hög frekvens då detta tenderar att störa användare.