Mimmi Albertsson och Isabella Arningsmark
Svenska företags
användning av sociala medier som marknadsföringsverktyg
– En observation över vilka aktiviteter som
lämpar sig att bedriva på sociala medier idag
Sammanfattning
Idag använder sig företag i allt
större utsträckning av sociala medier som en del av sin marknadsföring. De
flesta företag har upptäckt värdet i att finnas på sociala medier och är idag
registrerade på flera olika plattformar, men vad är det egentligen för innehåll
som publiceras av företagen på dessa plattformar? De olika plattformarna är
uppbyggda på olika sätt och kring olika attribut; finns det då vissa typer av
innehåll som passar bättre eller sämre att publicera på en viss plattform?
Problemformuleringen som uppsatsen ämnar besvara
är: Vilka typer av aktiviteter lämpar sig för svenska företag att bedriva på
olika sociala plattformar? Frågan har besvarats genom att teori kring
ämnesområdet behandlats, en observation av hur svenska företag använder plattformarna
idag har genomförts samt att intervjuer på ett företag och på en PR-byrå har
hållits. Utifrån en diskussion kring studiens resultat framgår det att det inte
går att dra några riktlinjer för vilka olika typer av inlägg som passar bättre
eller sämre att publicera i de olika plattformarna. Det som istället visat sig
är att det är djupet av information som avgör vilken plattform som passar bäst
för företagen att använda sig av. Det som framgår för samtliga
plattformar är även att företagen bör fokusera på interaktion med användare och
att inlägg bör publiceras frekvent, men inte med för hög frekvens då detta
tenderar att störa användare.