Marit AldŽn och Maria StršmbŠck

 

Konsumenters syn pŒ QR-koder i marknadsfšring

 

Sammanfattning

 

Idag syns QR-koder pŒ allt frŒn tidningsannonser till matvaruprodukter. Med hjŠlp av en smartphone och en QR-lŠsare kan konsumenter skanna dessa QR-koder. Syftet med denna undersškning Šr att ta reda pŒ hur vŠl fšretagen nŒr ut med sin marknadsfšring genom QR-koder. Undersškningen behandlar vilka fšrvŠntningar konsumenter har pŒ olika annonser och om dessa infrias.

 

Resultaten frŒn undersškningen pekar pŒ att konsumenter Šr intresserade av att skanna koderna. Det finns mŒnga chanser fšr QR-koder att slŒ igenom som en bra marknadsfšringsstrategi. DŠremot sŒ krŠvs det en viss fšrŠndring, bŒde hos fšretagen och hos konsumenterna. Fšretagen har vissa faktorer de behšver fšrbŠttra fšr att konsumenter ska vilja skanna koderna. Tydlig information om vad som kan fšrvŠntas av QR-koden var en av de faktorer som deltagarna i intervjuerna vŠrderade hšgst.