Andreas Almqvist and Emma Frid
Denna artikel undersöker möjliga användningsområden för en Microsoft \linebreak Kinect-kamera i lekbetonade musikapplikationer. En fokusgrupp samt prototyptester av en enkel musikleksak, vars effekter kontrollerades av en Kinect-kamera, användes för att undersöka vilka möjligheter och begränsningar som Kinect som gränssnitt medför. Syftet med studien var att undersöka hur en musikapplikation baserad på Kinect bör och kan utformas. Vidare undersöktes huruvida en sådan musikapplikation skulle kunna vara av kommersiellt intresse. Vissa slutsatser om en potentiell målgrupp kunde dras efter ett antal utförda användartester. Testanvändarna utgjordes av ungdomar i åldern 21-28 år, och ett intresse för en produkt liknande prototypen kunde påvisas hos dessa testanvändare. Däremot ansåg en majoritet att detta system inte skulle lämpa sig för professionellt musikanvändande. Den största brist som upptäcktes hos prototypen var fördröjningen i systemet. Fördröjningen samt det faktum att Kinect-kameran inte erbjuder så exakt positioneringsdata jämfört med andra motion capture-system medför att Kinect-kameran är bättre lämpad för att användas inom lekbaserade applikationer än inom avancerade musikinstrument och produkter avsedda för professionella ändamål. Med resultaten från prototyptesterna i åtanke utvecklades slutligen en förbättrad prototyp. Denna prototyp genomgick inga användartester.