Johanna Andersson och Patrik Jonell

Utveckling av ett motiverande gränssnitt för inlärning – motivations och prestationsaspekter

Sammanfattning

Går det att underlätta inlärning och göra denna mer motiverande? Rapporten tar avstamp i denna fråga och undersökte utifrån denna språkinlärning som typexempel.

Syftet med detta examensarbete var att utreda vilka faktorer som är relevanta vid utveckling av ett motiverande gränssnitt för inlärning samt att utifrån detta utveckla en fullt körbar prototyp för glosrepetition. Med hjälp av denna utreddes huruvida elever i grundskolan blev motiverade samt om de presterar bättre efter repetition med hjälp av denna jämfört med traditionell repetition.

Faktorer som visade sig vara relevanta vid utveckling av gränssnittet rörde huvudsakligen motivation, minne och layout. Det visade sig att elever blev extra motiverade vid repetition via ett datorhjälpmedel. Med avseende på elevernas presterade resultat utkonkurrerade detta dock inte traditionell repetition utan passade däremot utmärkt som komplement. Under testperioden av prototypen lärde sig eleverna gränssnittet som en del av testet. Detta ledde till att den resterande tidsperioden för glosinlärning blev betydligt kortare än för jämförande kontrollgrupper som övade via traditionella metoder. Vid 30 minuters repetition presterade elever likvärdiga resultat oavsett inlärningssätt. Med andra ord påvisades att inlärningströskeln för prototypen hade överkommits under denna tidperiod och att eleverna därefter kunde fokusera på träna glosor aktivt.