Oskar Andersson och Stephanie Dawoud
Flera universitet har på senare år börjat betrakta Internet som en extra kanal i undervisningen. Under tiden kämpar KTH studenter med matematiken på universitetsnivå. Som en nation känd för sin aktiva internetanvändning, kanske den nya, tillgängliga generationens attityd mot traditionell undervisning har skiftat i fördel för nya, webbaserade utbildningsverktyg? Personliga erfarenheter visar att så är fallet - studenter på KTH kompletterar redan traditionell undervisning i matematik med online-föreläsningar från bland annat MIT och Khan Academy.
Det här arbetet undersökte möjligheten för webbresurser att stödja matematikstudier på högskolenivå. För att undersöka detta utvecklades en hemsida där relevant onlinematerial samlades som komplement till traditionell undervisning. Användandet av denna hemsida analyserades tillsammans med enkätsvar och intervjuer för att besvara frågan:
“Vilken effekt har webbaserade videoföreläsningar som komplement till matematikundervisningen på KTH för studenters resultat och attityd?”
I rapporten dras slutsatsen att både mer kvantitativ och kvalitativ data krävs för att avgöra om webbaserade föreläsningar påverkar studenternas resultat i målgruppen. Trots denna slutsats, påvisar kvalitativ data en positiv effekt på studenters tankesätt, med ökad självsäkerhet och trygghet, och slutligen: en mer positiv attityd gentemot matematikstudier.