Philip Andersson och Simon Kalicinski

Snygga siffror – Hur visualiserad data kan hjälpa lärare

Sammanfattning

Denna studie syftar till att avgöra om användandet av statistisk grafik till datavisualisering kan göra identifieringen av variation, trender och vikten av data, samt att ansluta dessa till motsvarande förändringar eller händelser i en elevs akademiska framsteg, lättare. Fokus ligger på att utforska idén om individanpassad utbildning och teorin bakom datavisualisering, tillsammans med en empirisk jämförande studie av hur beslutsfattandet påverkas av användning av statistiska grafik jämfört med konventionella datamängder. Huvudstudien föregicks av en förstudie och en litteraturstudie, som användes för att skapa sig en bild av både de aktuella ambitionerna i samt kunskapen om individanpassad undervisning och lärstilar bland lärare, samt att ge en solid stöd av teori för att stödja utvecklingen och genomförande av huvudstudien. Huvudstudien drog slutsatsen att lärare är mer benägna om att ta hänsyn till lärstilar i sina beslut om individanpassad undervisning när den presenteras med visualiserad data. Å andra sidan är en konsekvens av detta att fokus på lärarnas studenter skiftar och andra viktiga attribut förbises under bedömningen av studenter.