Torbjšrn Axelsson och Adam RosŽn

Optimering av marknadsfšring i Webb-TV

En utredande studie om hur fšretag bšr effektivisera marknadsfšringen i Webb-TV

Sammanfattning

Webb-TV Šr ett stŠndigt vŠxande fenomen (Forsberg, 2010) och alltfler linjŠra TV-kanaler lanserar egna sŒ kallade Webb-TV-kanaler eller play-tjŠnster (DunŽr, 2012). Dessa finansieras av fšretag som mot betalning tillŒts exponera tittaren fšr marknadsfšring. Marknadsfšringen implementeras i dagslŠget pŒ varierande sŠtt och med skiftande kvalitet. Det kan vara lŠtt att glšmma att Webb-TV Šr skilt frŒn linjŠr TV vilket gšr att marknadsfšringen kan bli densamma. Att de bŒda Šr tvŒ helt olika medier gšr att det finns mŒnga aspekter man bšr beakta, vilket ofta inte gšrs (Kšster et al., 2011). I denna rapport genomfšrs en utredande studie i hur marknaden ser ut idag, vilka mšjligheter som existerar samt hur Webb-TV ser ut att fšrŠndras. HuvudfrŒgestŠllningen lyder: ÒHur bšr fšretag agera fšr att ška effektiviteten av marknadsfšring i Webb-TV?Ó.

 

Fšr att ta reda pŒ detta har bŒde kvalitativa och kvantitativa metoder anvŠnts i form av litteraturstudie, enkŠt, intervjuer samt fokusgrupper. Resultatet av dessa metoder Šr en litteraturstudie som beskriver tidigare arbete inom fŠltet, enkŠtsvar som belyser Webb-TV-anvŠndares vanor och reklamattityd, fyra intervjuer dŠr fackmŠn beskriver sin syn pŒ Webb-TV och dess marknadsfšring samt tvŒ fokusgrupper dŠr deltagarnas Œsikter om marknadsfšringstekniker och framtidens Webb-TV presenteras. Arbetet mynnar ut i en rekommendation fšr vad fšretag kan gšra fšr att sprida sitt budskap pŒ ett bŠttre sŠtt och dŠrmed effektivisera marknadsfšringen i Webb-TV. Slutsatsen visar att fšretag bšr ha en škad kunskap och vŒga vara mer nytŠnkande genom att testa nya angreppssŠtt i sin marknadsfšring sŒ att de skiljer sig frŒn sina konkurrenter. Vidare konstateras att en mer utvecklad interaktionsanpassning Šr viktig dŒ Webb-TV Šr ett medium som bŒde ger tillŒtelse till detta och vars anvŠndare befinner sig i ett mer koncentrerat, framŒtlutat konsumtionsbeteende Šn vad som Šr fallet med linjŠr TV. Slutligen visas Šven att en mer utvecklad individanpassning Šr viktig dŒ man pŒ sŒ vis nŒr ut till en mer precis mŒlgrupp. Alla dessa faktorer pŒverkar konsumenternas attityd positivt och škar dŠrmed deras fšrmŒga att ta in fšretagets budskap.

 

Sammanfattningsvis finns det inget entydigt svar pŒ hur fšretag bšr optimera marknadsfšringen i Webb-TV, men škad kunskap om vad som Šr mšjligt samt individ- och interaktivitetsanpassning genom ett nytŠnkande fšrhŒllningssŠtt leder till effektivare marknadsfšring i Webb-TV. Vad detta beror pŒ och mycket annat om Webb-TV och dess marknadsfšring gŒr att lŠsa om i denna rapport.

 

Nyckelord: Webb-TV, marknadsfšring, linjŠr TV, interaktivitet, individanpassning.