En utredande studie om hur fšretag bšr
effektivisera marknadsfšringen i Webb-TV
Webb-TV
Šr ett stŠndigt vŠxande fenomen (Forsberg, 2010) och alltfler linjŠra TV-kanaler lanserar egna sŒ kallade Webb-TV-kanaler eller play-tjŠnster (DunŽr, 2012). Dessa
finansieras av fšretag som mot betalning tillŒts exponera tittaren fšr
marknadsfšring. Marknadsfšringen implementeras i dagslŠget pŒ varierande sŠtt
och med skiftande kvalitet. Det kan vara lŠtt att glšmma att Webb-TV Šr skilt
frŒn linjŠr TV vilket gšr att marknadsfšringen kan bli densamma. Att de bŒda Šr
tvŒ helt olika medier gšr att det finns mŒnga aspekter man bšr beakta, vilket
ofta inte gšrs (Kšster et al., 2011). I denna rapport
genomfšrs en utredande studie i hur marknaden ser ut idag, vilka mšjligheter
som existerar samt hur Webb-TV ser ut att fšrŠndras. HuvudfrŒgestŠllningen
lyder: ÒHur bšr fšretag agera fšr att ška effektiviteten av marknadsfšring i
Webb-TV?Ó.
Fšr
att ta reda pŒ detta har bŒde kvalitativa och kvantitativa metoder anvŠnts i
form av litteraturstudie, enkŠt, intervjuer samt fokusgrupper. Resultatet av
dessa metoder Šr en litteraturstudie som beskriver tidigare arbete inom fŠltet,
enkŠtsvar som belyser Webb-TV-anvŠndares vanor och reklamattityd, fyra
intervjuer dŠr fackmŠn beskriver sin syn pŒ Webb-TV och dess marknadsfšring
samt tvŒ fokusgrupper dŠr deltagarnas Œsikter om marknadsfšringstekniker och
framtidens Webb-TV presenteras. Arbetet mynnar ut i en rekommendation fšr vad
fšretag kan gšra fšr att sprida sitt budskap pŒ ett bŠttre sŠtt och dŠrmed
effektivisera marknadsfšringen i Webb-TV. Slutsatsen visar att fšretag bšr ha
en škad kunskap och vŒga vara mer nytŠnkande genom att testa nya angreppssŠtt i
sin marknadsfšring sŒ att de skiljer sig frŒn sina konkurrenter. Vidare
konstateras att en mer utvecklad interaktionsanpassning Šr viktig dŒ Webb-TV Šr
ett medium som bŒde ger tillŒtelse till detta och vars anvŠndare befinner sig i
ett mer koncentrerat, framŒtlutat konsumtionsbeteende Šn vad som Šr fallet med
linjŠr TV. Slutligen visas Šven att en mer utvecklad individanpassning Šr
viktig dŒ man pŒ sŒ vis nŒr ut till en mer precis mŒlgrupp. Alla dessa faktorer
pŒverkar konsumenternas attityd positivt och škar dŠrmed deras fšrmŒga att ta
in fšretagets budskap.
Sammanfattningsvis
finns det inget entydigt svar pŒ hur fšretag bšr optimera marknadsfšringen i
Webb-TV, men škad kunskap om vad som Šr mšjligt samt individ- och
interaktivitetsanpassning genom ett nytŠnkande fšrhŒllningssŠtt leder till effektivare
marknadsfšring i Webb-TV. Vad detta beror pŒ och mycket annat om Webb-TV och
dess marknadsfšring gŒr att lŠsa om i denna rapport.
Nyckelord:
Webb-TV, marknadsfšring, linjŠr TV, interaktivitet, individanpassning.